Powered By Blogger

lördag 21 maj 2016

Tipsdags.

Himmel, vilken bra dag det varit så här långt!
Fick kaffe på sängen och sen låg vi där och läste tidningen tillsammans och bara var. Gick ner i köket och stekte ägg och bacon till frunch medan mannen stoppade in sängkläderna i tvättmaskinen. Efter detta har vi suttit och läst varsin bok av David Baldacci. På engelska.

Jag läser den första i serien om Kamelklubben och mannen den femte och sista. För mig är det första gången jag läser något av denne författare, men jag kommer att fortsätta. Det finns ett stort antal böcker kvar att plöja igenom. Mannen har skaffat många böcker genom åren och det är en av alla hans fördelar, eftersom jag gjort mig av med de flesta böcker jag ägt på grund av alla flyttar.

Ett av de bästa råden jag någonsin fått och som jag (faktiskt) tog åt mig, var att läsa böcker på engelska inför högskoleprovet. Det var en av mina favoritsystrar som tipsade och det är jag tacksam för. Dels för att den delen av provet gav mig full pott, dels för att det är användbart i vardagen också. Vi har många engelskspråkiga kunder på apoteket, till exempel.

Jag tror jag kan mer engelska än en femteklassare, men nu när vi ser programmet på TV, så är jag rädd för att inte jag heller är smartare än en elvaåring. Tänk på alla saker man lärt sig och glömt bort. Man lärde sig massor för att klara proven, men sedan försvann "kunskapen" för att man proppade in nya fakta inför nästa prov...

Här ser du ett prov på vår middag idag:

Asiatisk kyckling på mitt vis
Du ska också få ett filmtips. nämligen den film som sänds ikväll på SVT1. "Berättelsen om Pi" heter den och är mycket sevärd. Väldigt speciell och i slutet vet man inte vad man ska tro. Det kan hända att vi ser en annan film, eller så läser vi vidare. Fast jag behöver en läslampa, för det är lite mörkt runt min fåtölj. Åldern ta ut sin rätt, mörkerseendet är obefintligt numera.

I morgon ska vi eventuellt aktivera oss en aning. Reklamera paviljongstaket, hälsa på svärmor och leverera solstol till Kluran. Puh, det lät jobbigt, i alla fall jämfört med dagens aktiviteter. Nåja, det är väl bäst att öva lite innan jobbet på måndag.

Ha en skön kväll och var rädd om dig och din omgivning!

2 kommentarer:

  1. Alla behöver sådana dagar ibland :-) Gött!
    Önskar dig en lagom aktiv söndag med en kram.

    SvaraRadera