Powered By Blogger

tisdag 14 januari 2014

Blodpudding...

...är det inte alla som tycker om. Det gör jag. Såklart!
Jag har fått frågan om det finns nåt jag inte gillar många gånger och av olika personer som varit mer "kräsna" än jag.
Tills ganska nyligen svarade jag att jag inte är förtjust i strömming och isterband. Det kan jag inte säga längre, för jag har till och med själv tillagat strömming två gånger och isterband fick vi av en bekant som tillverkar egna korvar i sin Ica-butik i Lyrestad. Jag hade nog bara fått fel sorts isterband innan dess, för dessa är jättegoda!
Strömmingen har jag ratat, antagligen på grund av minnen av en massa ben, från barndomen.

Det finns två saker till faktiskt, som jag inte är förtjust i och det är kålpudding och kåldolmar. Det beror på konsistensen. Kåljox däremot, så gott det är! Det får jag nog göra snart.

Jag trodde att det fanns stekfläsk i frysen, men icke. Det blir engelskt bacon till blodpuddingen istället, för jag orkar inte åka till affären för att hämta fläsk idag.
Fick en sån otrolig flashback igår, så jag är känslomässigt utmattad. Åkte hem och pratade av mig det värsta med mannen och idag med en vän.
Jag är lyckligt lottad som har förstående människor i min närhet. Samlar på det viset ny positiv energi som jag ska dela vidare till de människor som behöver den i sin sorg.
Blir så ledsen av att vissa människor beter sig som gamar eller hyenor mot sina medmänniskor och "frossar" i detaljer och elände.
De som omyndigförklarar de sörjande genom att ta beslut över huvudet på dem, hur tänker de?!
Visa hänsyn, fråga om det är nåt man kan hjälpa till med, tala inte om hur någon annan ska sörja eller uppföra sig.
Hur vet man hur det känns, om man inte varit med om exakt samma sak? Inte ens då är det säkert att man vet, då vi alla har olika sätt att bemöta svårigheter. En del finner tröst i att "ta tag" i praktiska saker, andra vill ha hjälp med dem.
Tänk, "du ska icke göra mot andra, det du icke vill att andra ska göra mot dig" så borde det gå bra i alla möjliga och "omöjliga" situationer.

För övrigt bakar jag bröd idag.
Tillsatte rågmjöl, fänkål och lite sirap så det blir en variant av grundreceptet jag beskrivit tidigare.
Har fått ett recept på Dalslands-kaka (tack Ing-Marie!) som jag ska testa, men inte idag:

50 g jäst
7-8 dl mjölk+vatten
½ dl olja, drygt
1½ msk salt
½ dl ljus sirap
2-3 dl havregryn (ska svälla i vätskan)
½ kg rågsikt eller rågmjöl
Resten vetemjöl

Jäses 30+30 min, bakas i 300 graders ugn ca 4 min.

Ta hand om varann därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar