Powered By Blogger

måndag 6 januari 2014

Den som får lever ser, eller hur det nu var.

Regnet bara öser ner och vad är väl mysigare än att ligga kvar länge i sängen med kaffe och tidningar då?
En filmdag kanske... Tråkigt nog är det inga filmer som lyster vare sig i tv-tablån eller bokhyllan. Det får bli följande; bloggskrivande, face-bookande, bokläsning och matlagning.

Nu när helgerna är över ska man ju "ta tag" i sig själv och ändra sitt leverne till det bättre, läser jag överallt. Jag har inte avgett nyårslöften förr, så heller inte i år. Däremot har jag under den gångna hösten funderat på att bli lite bättre på att ta en promenad regelbundet, eller röra på mig på nåt sätt. Märk väl, funderat! 

Jag är världens lataste människa och skäms inte ens för det, men jag vet att det är dags att ta hand om hela mig nu. Astma-,allergi- och hjärtmedicin varje dag. Värktabletter då och då, när jag har jobbat fysiskt som till exempel under köksrenoveringen. Arbeta med armarna över axelhöjd är inte bra för mig sedan axeln blev utsliten på Abba.
När jag under en period av mitt liv var med hund (också motvilligt) promenerade jag dagligen minst 1½ timme efter jobbet och innan barnen skulle väckas och skickas till skolan. Det mådde jag bra av! På många sätt...
Problemet är att jag måste ha ett syfte med mina promenader och då det var ju att hunden verkligen behövde motioneras eftersom hon var en "bordrax", dvs. en korsning av bordercollie, drever och tax.
Att ge mig själv bättre kondition och kanske gå ner några kilon i vikt är inte tillräckligt för att "ta mig i kragen", uppenbarligen.
Vad jag behöver är en hund. Fast jag vill inte ha en hund, lika lite som jag vill ha ett barn! För det är precis vad de är... Man kan inte åka ifrån dem för länge under en dag ens, måste ha hundvakt om man reser bort osv, osv.

Geocaching tänkte jag skulle få mig att knata runt i Änggårdsbergen däremot. Fast det var länge sen jag gjorde nån sån fångst och ursäktar genast mig själv med att nämnda köksrenovering tagit tid, samt faktiskt kan räknas som motion då jag inte sällan blev helt genomsvett. Och så har det varit så dåligt väder...

Näe, jag laddar för att bli en bättre människa i år, men Rom byggdes inte på en dag, så vi får se hur det går med den saken.

Vad jag ska laga till för mat idag är något som får många människor att rynka på näsan och du har redan räknat ut vad det är, eller hur?
Lever är gott! Konsistensen är inte min favorit, men det kan man lösa genom att tärna smått när det gäller nötlever.
Idag blir det dock kycklinglever och det kommer bli så mumsigt!

Först delar jag dem i lagom bitar, sen ska de fräsa i smör.
Hackad lök ska förstås också smörfräsas.
Grädde ska det vara i och jag står i valet och kvalet igen om jag ska ha sherry eller portvin som smaksättning.
Till detta blir det ris och brysselkål. (Kanske nåt mer)

Ha en fin måndag och trettondedag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar