Powered By Blogger

torsdag 9 januari 2014

"Ny" kycklinggryta.

Dagen blev av nödvändighet lite mer aktiv än tidigare rapporterade. Det var nämligen slut på "allt" i köket, så jag fick åka och handla på förmiddagen, när jag till slut kunde slita mig från boken.

Redan igår hade jag bestämt mig för att det skulle någon gryta på kyckling. Det finns ju ett antal att välja på.
Min matlagning är ju oftast inte efter ett recept. Jag läser igenom mängder av recept och låter mig inspireras.
Numera är det sällan det händer en "olycka", eller att jag "har otur när jag tänker" under tillagningen.
Med det vill jag säga att jag har lärt mig av misstagen och det är bara att smaka, smaka och åter smaka.

Alla kan lära sig sjunga, sägs det ju. Jag menar att alla kan lära sig laga mat. Det som krävs är övning och lite matlust.

Matlust är vad jag har döpt bloggen till och det är nog vad jag alltid har haft. Mer eller mindre, förstås. Tvärt emot många som haft en jobbig period i sitt liv och tröstätit, har jag ibland tappat matlusten på olika sätt.
Vid ett tillfälle tappade jag så att säga lusten att laga mat. Men, det var ju fler än jag som behövde mat, så jag kopplade på autopiloten och fick till nåt ändå. Åt upp den, gjorde jag med.
Under en av de jobbigaste perioderna i mitt liv jobbade och åt jag som en hel karl, men tappade vikt. Så till den milda grad att barnen kallade mig för "häxa" och mina kollegor smög i korridoren för att kolla att jag inte drabbats av bulimi.
Nästa tyngre period tappade jag dock aptiten. Däremot tyckte jag att själva matlagningen var en sorts terapi.

Nu när jag är mellan två jobb är höjdpunkten på dagen att laga dagens mat. Så även idag, efter att jag enligt order infunnit mig på Af:s lokala kontor. Handläggaren sa att jag hade "alla rätt".
Hoppas att någon kan inspireras av följande beskrivning av kycklinggryta à là Ann!

1 hel kyckling styckad i mindre bitar och brynt i stekpanna
1 gul lök i kvartar
2 vitlöksklyftor i skivor
1 skivad färsk bit ingefära av en lillfingers storlek
½ snackspaprika i grova skivor
1 liten morot, halverad
några tunna skivor röd chili, en nypa citrongräs, malda korianderfrön

Detta fick koka nästan helt klart i kastrull med:

1 tärning kycklingbuljong
2½ dl vitt vin
2½ dl vatten
4 tsk grön currypasta (denna var vegansk)

Mot slutet tog jag ur grönsakerna och tillsatte morotsslantar, tvärsskurna ärtor, paprika och små färska plommontomater, lite Maizenaredning och crème fraiche.

Jag är nöjd!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar