Powered By Blogger

söndag 5 januari 2014

Fula fiskar...

...finns det gott om, liksom goda!
Idag letade jag som en tok efter recept på karp eller karpliknande fiskar. Varför ska det vara så svårt, när Sverige har massor med insjöar med sötvattenfisk som livnärt befolkningen i tusentals år?
Enligt mina efterforskningar finns det lyxkrogar som serverar insjöfisk, men annars duger de bara till rökning numera... Sorgligt!
Gädda verkar vara den enda gångbara sötvattenfisken ute i stugorna, men det verkar vara en "älska eller hata-inställning" till den.

Jag har vid ett tillfälle tillagat gäddqueneller. En av mina söner fick upp ett sällsynt fint exemplar under en vistelse hos sin far som då bodde i Hälsingland. Den gäddan frystes in och fick åka tåg och bil hem till Bovall för att raffineras av den ömma modern. En hel dag stod jag i köket och filéade, malde och blandade till en smet efter alla konstens regler. Inte någon erbjöd sin hjälp, trots att de var nyfikna och hungriga. Nåja, inte alla!
Vitvinssåsen var gudagod och jag ställde nöjd och stolt fram karotterna på bordet. Alla smakade och sa "tack det var gott, men jag vill inte ha mer", vilket i klartext betyder "det var inte gott" i vår släkt. Suck!

Det blev flera matlådor till mig och jag förärade päronen en skaplig dos med. De blev jätteglada och sa att det var nåt av det godaste de ätit. Jag vet inte helt säkert om det var för att göra mig glad, men jag tror inte det.

Dagens (eller gårdagens) fångst var en Rohu på 2,2 kg. Efter mycket möda och stort besvär bestämde jag mig för att fylla denna med skivad lök, citron och dill.
Jag la den i långpanna med folie över, i 250 graders ugn, där den skötte sig själv 1 timme.
Under tiden rörde jag ihop ett dill- och vitlökssmör, kokade potatis och blandade en sallad. Himla effektivt...

Det var ganska spännande att lyfta på täckelsen och skåda resultatet!
Fiskskinnet knastrade när jag vek undan det och jag blev lite orolig för hur köttet skulle vara, men det var sådär precis lagom färdigt.

Nästa gång (jo det kommer hämtas fler), ska jag svepa in firren i folie och vända paketet efter halva tiden, då smaken koncentrerades mest i den understa filén.
Mycket ben och konstiga ben, men för 30:-/kg spelar det inte nån som helst roll!
Resterna kommer hamna i en fisksufflé en vacker dag.

Nu är det hockeyfinal! Heja Småkronorna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar