Powered By Blogger

tisdag 21 januari 2014

Mat, mat, mat...

Inte sen jag var dagmamma har jag gjort en matlista för hela veckan och knappt ens då.
I grova drag hade jag klart för mig vad som skulle komma att serveras, sen anpassade jag det efter bamba-matsedeln så att skolbarnen inte fick samma sak två gånger under samma dag, åtminstone.

Numera kollar jag vad "husbonn" kan tänkas äta till lunch på Aquarelle.
(http://aquarelle.se/aquarellesisjon-ata-har/)
Deras meny går ju inte av för hackor och det smakar gott med! Endast en gång blev jag lite besviken och tyckte de kunde gjort bättre ifrån sig med sin "Fisksoppa från Bovallstrand". Jag hade gjort en godare soppa!

Soppa är ju annars väldigt tacksam mat. Passar till vardag och fest. Ekonomisk eller lyxig. Gott och praktiskt med allt i en kastrull. I morgon blir det soppa, men jag avslöjar inte vilken sort.

Gratänger är jag också förtjust i, av samma anledning som soppa och gryta. Allt-i-ett-rätter sparar disk! Kanske inte gratängerna då, om man ska ha exempelvis mos, sås och sånt finlir, fast de grytorna tar man hand om när formen åkt in i ugnen. Efter maten vill i alla fall jag göra minsta möjliga i köket.

Dagens mat blir rester från nyårskalkonen. Letade reda på en bröstfilé och en bytta med buljong i frysen.
Får se hur jag ordnar till detta. Tänkte först Hasselbackare, men nej, jag kollade menyn ovan... Det får bli nåt annat!
Ris funkar, speciellt det goda riset köpt i "Orienten". Om jag inte ändrar mig framåt eftermiddagen. Sås blir det av buljongen, troligen med portvin som extra piff. Grönsaker ska jag fundera på, men nåt nyttigt ska det vara med på tallriken.

Nu låter det som om all mat jag gör är onyttig och att jag inte gillar grönsaker. Inget kunde vara mer felaktigt!
Jag använder inte så mycket grädde eller cf varje gång och jag älskar grönt med krispet kvar.

Ha en fin dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar