Powered By Blogger

onsdag 22 januari 2014

Soppdag!

Idag har jag bestämt att det blir soppa.
Dels för att det är gott, billigt och praktiskt, dels för att det är temat för denna vecka i en matgrupp jag är medlem i. Det blir många nya recept och idéer att inspireras av!

Dagen soppa blir en gammal favorit, nämligen Köttfärssoppa.
I den är det, förutom det uppenbara;
Lök
Morot
Palsternacka
Kålrot
Kål (röd för dagen)
Potatis (mjölig)
Chili
Paprika
Buljong (svamp + kött)
Sesamolja

Potatisen är med för att få koka sönder och "tjocka till" soppan.
Hoppas att chilin är starkare än föregångaren, annars bättrar jag på med Permantos chilisås.

Tills precis nyligen har chilin  i min lokala Ica-butik varit extremt stark. Har köpt i lösvikt och den var i Habanero-klass. Döm om min förvåning när den plötsligt smakade obetydligt starkare än paprika. Ska det vara såhär?!



För övrigt har jag sökt ytterligare ett jobb idag och bett chefen på min gamla arbetsplats göra mig en tjänst, så förhoppningsvis ljusnar situationen en aning snart.

Det är märkligt hur lite information man får från ett företag som påstår sig "värna sin personal och ser den som en ovärderlig resurs". Upphör allt ansvar i och med att man inte ens personligen överlämnar ett uppsägningspapper? Att man inte ens har kontrakt på den avdelning som drabbas av nedskärningar, verkar inte bekymra vare sig företaget eller facket.
HR är till för ledningen, inte fotfolket. De kommer och klappar en på huvudet och säger "Jag förstår att du är ledsen nu." Jaha? Sen då? Absolut ingenting!
Jag är långt ifrån ensam om att ha blivit styvmoderligt behandlad av min arbetsgivare. Undrar hur många det krävs för att de ska tag i sina rutiner och se till att lagar och förordningar följs?

Kan jag få tillbaka alla avgifter jag betalt till facket, när de inte lägger två strån i kors för att hjälpa mig? Än har jag inte fått minsta hjälp och jag börjar tvivla på att den någonsin kommer.
Undrar när någon ska sätta fackförbunden under lupp och ifrågasätta deras flathet? Vem betalar förhandlarnas löner? Min arbetsgivare? Skulle inte tro det! Fast jag undrar mer och mer...

http://www.youtube.com/watch?v=C-PNun-Pfb4&list=FL69dY8dsOTgn_MgePx5j_AA&shuffle=3768

Var rädda om er därute och ta hand om varann, ingen annan lär göra det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar