Powered By Blogger

fredag 24 januari 2014

Lammstek.

Jodå, idag är det ju fredag och man vill ha lite extra gott på tallriken.
Lammet är så ekologiskt det kan bli, uppfött hos en vän på landet och väl behandlat hela livstiden. Det är i särklass det godaste lammkött jag varit med om.

Då steken är i största laget för två, ska jag stycka av en fin bit för dagens behov och väl det, resten ska få bli en gryta (i slökokarn) på söndag.




Jag förundras över hur små stekarna har blivit i butikerna på sistone.
Knappt ett kilo styck oavsett ursprung. Javisst, det finns många små- och ensamhushåll, men steken blir ju torr och trist om den inte är stor nog, oavsett varsam tillredning.
Trenden går mer och mer mot storkok, men var är köttbitarna som passar då?
Vad jag saknar mest är en riktig, gammaldags fläskstek med svålen kvar. Himmel så gott det är! När barnen var små fick jag portionera ut de knapriga svålbitarna så att det blev rättvist. Och vilken sås det blev av skyn sen. Mamma mia!

Jag är besviken på Ica som tagit bort lammbuljongen från hyllan. Den var suverän!
När man steker långsamt i ugnen blir det inte så mycket sky som jag vill ha för att räcka till mycket sås. Det ska ju räcka till resterna av steken. Lammbuljongen var en god hjälp att dryga ut skyn med. Det finns ju för all del andra goda buljonger/fonder, men...
På söndag lär det bli en god fond av slökoket, men det hjälper ju inte idag så jag "görsomhelst". Det brukar bli bra, det med.

Ha en fin fredag och Vive les Sauces!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar