Powered By Blogger

fredag 28 mars 2014

Bak- städ- och tvättdag och fiskfredag igen! #Blogg100

028.
Ja, det räcker ju att byta soppdag, tycker jag...
Bröddegen är på gång. Det vill säga, jag har hällt kokande vatten över frön, gryn och rågmjöl. Nu ska det kallna innan jag häller i resten.
Katterna är redan ute, så jag slipper ta fram snabeldraken för att mota ut dem innan jag kan börja. Dessutom får jag ha frukosten ifred.
Vika tvätt är tråkigt, men resten sköter sig ju nästan självt.

Skulle egentligen vilja ha en torkvinda i trädgården, men eftersom jag är allergisk mot alldeles för många sorters pollen får det vara, tills vidare.
Så här års är det hassel, al, alm och sälg (vide) som ställer till det. Jag blir trött och eländig, men det är ingenting mot vad som händer när björken slår ut.
Det har hänt att jag fått stanna hemma från föreläsningar för att jag knockades ut fullständigt när jag gick utanför dörren. Nysningar som aldrig tar slut, ögonen rinner och kliar, pipande luftrör och svårt att få luft.

En gång när jag hade legat på sjukhus med en av sönerna, exploderade alla björkar samtidigt och bäddade in Uddevalla i ett gult dammoln och jag var helt oförberedd. Jisses, så dålig jag blev!
Vi åkte hem på en fredag, för det hade jag lovat och hemma var det lika mycket pollen, förstås.
Men det var värre med sonen, som fick så ont i ryggen efter ett ryggmärgsprov att han knappt kunde gå. Vi fick ingen hjälp eller förståelse alls när jag ringde avdelningen under helgen, så på måndagen ringde jag vår husläkare.
Vi gick före alla i kön och doktorn ringde till avdelningen och skällde ut dem. Sen tröstade han mig, som satt och snorade och snörvlade. Jag hade inte hjärta att säga att det var allergi, när han trodde att jag var helt utom mig för sonens skull. Vilket jag i och för sig var, men det hade inte tagit sig sådana uttryck.
Dessutom hade han redan förklarat att det kunde bli så efter nämnda provtagning och det räckte för mig.
Sonen blev snabbt bättre och jag var nöjd, men fortfarande snorig.

Dagen fisk blir lax. Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska tillaga den, men det lutar åt detta:
http://www.ica.se/recept/viltlax-554763/
Eller en variant på den, såklart! Fast innan dagen är slut kan jag ha ändrat mig, för jag såg ett recept med färskost blandad med cf att breda över laxen med. Alla dessa svåra val!

Nu blir det frukost, först och främst. Sen städning och allt annat pyssel.

Ha en riktigt fin fredag och som vanligt, var rädd om dig och dina medmänniskor!

Det blev cf-varianten, efter mannens önskemål. På söndag tar vi den vilda....


Och två mindre bröd och 8 bullar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar