Powered By Blogger

lördag 7 februari 2015

Expertis i skilda världar. #bloggswe

Det blev en lite lugnare arbetskväll än den föregående. Jag beundrar min kollega S som inte tappade tålamodet med en dam som fått felaktiga uppgifter av sin läkare. Vissa läkemedel ingår inte i högkostnadsskyddet längre, men det påstod han att alla hennes mediciner gjorde. Hon var otroligt upprörd och det tog mycket tid och argumentation för att övertyga henne.

En annan sak som kan ställa till det för kunderna är när läkaren förskriver läkemedel som av en eller annan anledning inte finns att få tag på. De kan vara "restade" från leverantören och det kan bero på tillverkningsproblem eller försening till grossisten. Då måste vi ringa upp läkaren och be om ett nytt recept på annat läkemedel. Igår pågick en jakt i hela Göteborgsområdet på något som inte "fanns".

Två apotek hade preparatet, men de hade stängt för dagen. Jag hade aldrig hört talas om medicinen, men den används vid infekterade sår. Den ena kunden var en liten pojke, som var så ledsen och hade så ont av sina vattkoppor att mamman var gråtfärdig hon också. De stod på utsidan för att inte smitta någon annan av kunderna och jag led verkligen med dem.

Min kollega bokade medicinen i Mölndal, så de kunde hämta den idag. Hoppas mamman har någon som kunde passa grabben under tiden. När det inte finns något direkt utbytbart blir det tokigt. Läkarna har många bra idéer om behandling, men är ibland dåliga på att ta reda på om det finns tillgängligt. Finns inte en godkänd substitution får man inte byta och måste ringa förskrivaren.

Gissa hur lätt och/eller populärt det är? Eller hur många läkare som tror att man vill "sätta dit dem" när man måste fråga om det borde stå ett "sic", alltså "så menar jag"på receptet, när dosen inte är den av TLV rekommenderade. Läkare är duktiga på diagnoser, men de är inte läkemedelsexperter.
Det är därför det finns farmaceuter...

Idag ska vi träffa goda vänner och arbeta lite för brödfödan. Vi ska brygga öl och är lovade mat under tiden. Det är många processer som tar lite tid, men är så roligt att göra tillsammans med dem man gillar och trivs gott med. Mannen och jag har varit med några gånger och förr eller senare kommer vi försöka oss på detsamma. Vi smakar, lyssnar och lär!

Nu ska jag iväg och hämta värdinnepresenten, ha en härlig lördag och ta hand om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar