Powered By Blogger

måndag 23 februari 2015

Skryt. #bloggswe

Söndagsmiddagen blev så himla bra att jag måste skryta lite idag. Jag gjorde som det stod i ett par recept jag hittade, av "äkta" danskar och de borde ju veta bäst, hur en ribbestek ska göras.
Hela svålen skårades ordentligt och salt gneds in i över det hela, Sen ska man alltså lägga svålsidan nedåt i ugnsformen och så häller man på vatten, en bit upp på kanten och steker 45 minuter.

Jag körde på 185 grader och sedan vände jag på steken och hällde av skyn; ökade tempen till 225 och lät den gå ytterligare en timme ungefär. Fick fylla på lite vatten under tiden och visst ja, jag saltade lite extra på svålsidan också. Så här grym blev den:


Kommer definitivt att göra om det och det ska inte dröja så länge, för snålvattnet rinner till bara jag tänker på hur ljuvligt knaprig svålen blev och hur god såsen var.

Idag blir det Korv Stroganoff. Och jag känner att det måste bli pasta till. Kanske majs, det är gott och var länge sen. Känner mig lite frusen, så jag ska ställa mig i köksvärmen och laga maten, medan mannen hämtar kattmat. Sen ska jag sätta mig under filten och bara vara, tills det är läggdags. Den ska bli tidig idag, för inatt sov jag inget vidare och ska upp i ottan i morgon.

Ha en skön kväll och var rädd om dig!

2 kommentarer: