Powered By Blogger

fredag 12 september 2014

Fredagsfrestelser. #bloggswe

Äntligen fredag igen! Jag har ju nämnt att jag nästan dagligen försöker inleda mannen i frestelse och smita från jobbet. Idag tyckte jag att han inte skulle åka alls, men han gjorde det i alla fall. Fast i sitt något förvirrade tillstånd och möjligtvis brådskan, glömde han göra sin frukostmacka och ta med till jobbet. Jag fick lite dåligt samvete när jag fick veta det, så jag åkte dit med en smörgås.

Därför har jag också fått frukost ovanligt tidigt och är redan igång med dagens inlägg och planering av mat. Jag tror det blir något med rödtunga. Det är ju fredag och då ska det vara fisk, det har blivit ett måste, nästan. Jag kan väl tänka mig att göra undantag nån gång, till exempel när vi har lördagsgäster som är lika förtjusta i fisk som vi är. Eller skulle må bra av att bli...

Nej, jag skulle aldrig bjuda någon på fisk, som inte tycker om det. Däremot om personen ifråga kanske inte tycker sig kunna laga till fisk och därför sällan äter det. För det är inte svårt eller krångligt. Tvärtom, oftast lättlagat och egentligen snabbmat, när det är som bäst! Att jag gärna låter det ta tid, för att jag kokar fond själv ibland, är en helt annan sak. Fond finns i affären om man vill.

Jag har tid än så länge, att ta den "krångligare" vägen och koka ihop en fond av räkskal och fiskskrov. Fast numera är det ont om fiskaffärer där man kan be dem rensa runt en hel fisk och få med skrovet hem. Det stör mig enormt att nästan all fisk är färdigfiléad i disken. Jag kan filéa en plattfisk själv om jag måste, men hittar sällan någon sådan att ta hem. Hemskt irriterande, faktiskt.

Irriterande ämnen såsom förhandlingen som aldrig tycks bli klar kanske, eventuellt, möjligen, får en skjuts idag, då fackpampen ska träffa HR för en annan förhandling. Han påstår att han påmint dem vid ett flertal tillfällen och jag måste ju lita på det.
Jag pratade med en regionchef igår, så att hon vet att jag finns och det kändes bra och hoppfullt.

Lite fler annonser kommer ut nu också, så det ska lösa sig för mig till slut. Jag måste intala mig det varje dag, för annars drabbas jag av den stora deppigheten. Igår var jag mer arg, frustrerad och orolig, vilket hade till följd att jag fick massor gjort. Idag ska jag bara handla, läsa bok på altanen, ta hand om tvätt och laga mat.

Igår blev vi med Musse Pigg-tallrikar och fick träffa en av våra absoluta favoritmänniskor på köpet. Riktigt trevligt att sitta ner och prata om allt möjligt, trots eller är det på grund av, åldersskillnaden som det blir så intressant? Hursomhelst var det ett kärt besök och flickvännen är lika härlig. Enda klagomålet är att tallrikarna är för stora för våra skåp och lådor...

Ha en härlig fredag och låt den bli en skön start på helgen!

1 kommentar:

  1. Jag är en så'n där som tycker om fisk men nästan aldrig lagar...lite rädd för att äta fisk, kanske fått ben i halsen som barn!?
    Om det inte händer nå't i förhandlingen så är det kanske snart dags att gå till hönset över "fackpampen"? Håller tummarna!
    För stora tallrikar? Köp nya skåp! ;-)

    SvaraRadera