Powered By Blogger

söndag 7 september 2014

Mat och prat. #bloggswe

Jag är glad och lycklig! Har haft en härlig helg och mår så bra.
I fredags avslöjade jag inte något om maten, som skulle bli en överraskning för mannen. Jag stod i kö i fiskaffären, minst 45 minuter, för att köpa kräftor, räkor och krabba. Planen var att gratinera några kräftor till förrätt och äta resten naturellt, med chiliaioli och bröd.


Basilika, persilja och gräslök i en rätt stor klick smör fick kröna kräftorna här ovan.

Resten av krabaterna såg ut såhär:


Igår, lördag, åkte vi till Gränna och införskaffade rökt sik, röding och lax. Givetvis ett antal polkagrisar och karameller också. Lunch åt vi på Fiket med en för oss alldeles formidabel interiör i 50-talssstil. Knäckebröd och äpplemust fick följa med hem därifrån. Vi åkte mycket nöjda och glada vidare eller snarare, tillbaka till Jönköping och jag fick glädjen att bevittna mannens glädje när han greppade guran, som var en av anledningarna till färden.

På kvällen blev det ingen lagad mat, vi var fortfarande mätta, så det blev lite ost och sånt till filmen Centurion:


Idag har vi plockat ännu mer svamp tillsammans med sköna vännen Kluran. 1½ timme i skogen alldeles i närheten, genererade en full korg och en fjärdedels Ica-kasse av diverse soppar och gula kremlor. Det är så mycket trevligare att rensa fångsten med en så god jaktkamrat som hon. Jag tror vi hade klarat det strålande även utan G&T, men varför chansa?

Vi hade tur med vädret under hela jakten, regnet föll först efter vi installerat oss i paviljongen för att ta hand om fångsten. Ett stilla sensommarregn och allt kändes så fint. Jaktkamraten åkte hem med hela fångsten, det kändes också helt rätt. Vi har redan så mycket och vi behöver plats för trattkantarellerna, när de dyker upp.

I morgon ska vi försöka se bättre ut än vi gör nu. Det ska med andra ord bli ett besök hos optikern.
Dessförinnan ska jag besöka TRR och få lite tips och pepp inför kommande höst och jobbsökande. Det är behövligt, jag känner att orken och lusten är avtagande, när det gäller detta. Ett år har gått och jag har haft ett antal hopp, men i realiteten har det bara blivit ett riktigt arbete. Ett vikariat på en månad i sommar.

Fortfarande inga besked från fackpampen, snart dags för ytterligare påtryckningar? Det vill säga, jag tjatar på honom, så han kommer ihåg att tjata på HR. *suck*
Det är tur att det finns dagar som fylls med glädje och lycka, som ovan beskrivna, annars hade jag inte orkat med att tjata och "bråka" för min rätt och göra det utan att bete mig...

Hoppas du har haft det lika bra som jag under helgen och att kommande vecka blir precis så bra som du förtjänar att ha den!

1 kommentar: