Powered By Blogger

tisdag 30 september 2014

Nödvändig artkännedom. #bloggswe

Än så länge är vädret helt underbart och det tänker jag dra fördel av idag. Jag ska ut och jaga igen, för nu har jag sett så många rapporter om trattkantareller och trumpetsvamp. Har nog aldrig sett den sistnämnda, men den är ju lätt att känna igen. Fb är bra, där finns det många grupper som man lär sig mycket i. Deltar i olika matgrupper och senaste jag gick med i är en svampgrupp, förstås.

Soppan igår blev en succé. Ska definitivt göra oxsvanssoppa fler gånger, men ska modifiera receptet så att det passar slökokar'n ännu bättre. Onsdagar har oftast varit soppdagen i den här familjen, men ombyte förnöjer. Min idé om morgondagens middag kan komma att revideras, beroende på jaktlyckan i skogen. Idag blir det strömming till middag, tror jag. Det var länge sen sist.

Hela veckans matsedel är klar, så när som lördagen. Kanske får mannen bestämma mat då. Eller så hittar jag nåt jag bara måste ta med hem, nästa gång jag ska till affären. Som sagt, man måste vara beredd på att ändra sina planer och inte vara rigid. Numera kan jag skryta med att jag är ytterst flexibel och likt tofsskivlingen, föränderlig.
Däremot tror jag inte någon kan säga att jag är för impulsiv, det får ju ändå finnas gränser...

När jag skriver dessa inlägg har jag sällan en plan, idéerna får bara poppa upp likt svampar, så få jag se varthän det bär. Några gånger har jag gått och värkt på ett inlägg, men då är det en allvarlig sak som till exempel detta eller den här. Den förstnämnda kommer att publiceras i Fria Tidningen i morgon (onsdag) i en något omskriven version. Tyvärr har jag inte fått återkoppling från Bohusläningen, dit jag också skickat en liknande text...

Den andra länken tycker jag belyser något som är nog så viktigt, eftersom det är något som oftast är "hemligt" i de flesta familjer. Fortsättning följer på SVT 1 ikväll. Missade du första programmet, så titta på detta och kommande, även om du inte själv är eller varit i situationen. Jag tror det finns mycket att lära sig av serien, både för dem som varit med om det, men även för att stötta andra.

Igenkänningsfaktorn är stor för dem som levt som medberoende och jag hoppas och tror att dessa program kan hjälpa många att ändra på sin livssituation, på ett eller annat sätt. Det finns som sagt fler än man tror i förstone; som upplever samma saker, mår lika dåligt och skäms lika mycket och ändå inte söker hjälp. Men du är inte ensam och det finns människor som kan och vill hjälpa dig!

När man plockar svamp är det lätt att ta miste och ta med fel sort hem. Vissa sorter är giftiga, andra ger en "bara" ont i magen, men är nog så jobbigt att leva med i längden. Lär dig känna igen typerna, så undviker du obehag i onödan. Parallellen är tydlig, eller hur? Tyvärr är det ju så att barn inte kan välja på samma sätt. De behöver lyhörda och medvetna vuxna i sin närhet, vilka kan göra stor skillnad för hur barnet klarar sig vidare i livet och slipper hamna i ett nytt medberoende.

Nu ska jag ta hand om mitt matberoende. Jag ska alltså äta frukost och sedan jaga svamp, matsvamp!
Ha en riktigt härlig dag och håll ögonen öppna för allt i världen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar