Powered By Blogger

torsdag 4 september 2014

Så långt... #bloggswe

Sådärja! En dag närmare helgen, det känns fint. Jag gör mitt bästa för att inleda mannen i frestelse varenda dag, när det blir långtråkigt hemma. Han är dock så ståndaktig och plikttrogen att han stannar kvar på jobbet, hela arbetstiden. Jag antar att det är en bra egenskap. Skämt åsido, det är en bra egenskap, jag är likadan. Hur skulle det se ut om man bara drog iväg och lämnade andra i sticket?

Ja, jag tittade på Leifs restaurang igår och förundras över hur några av ungdomarna bara la ner verksamheten och bara tänkte på sig själva. Ibland blir jag lite avundsjuk på folk som sätter sig själva först. Före alla andra. Det har jag aldrig gjort. Barn och män först, sedan jag. Jo, jag fick en möjlighet att göra det en gång och jag gjorde ett lappkast, men inte utan minutiösa förberedelser, så att vardagen skulle funka för alla andra först.

Att det sedan inte blev så bra som jag hoppats och trott, beror mer på desinformation och en i och för sig, rörande omsorg om mig. Jag kan tycka att det är lite orättvist att jag har fått bära hundhuvudet för det. Om jag hade vetat, om någon hade talat om sanningen, hade jag handlat annorlunda. Att många år senare fortfarande inte accepteras av vissa människor; för något jag inte ställde tillrätta, på grund av att jag inte visste hur verkligheten såg ut, sårar mig oerhört.

Långsinthet har jag alltid haft svårt att fördra. Jag anser att det är bättre att förlåta och gå vidare, utan att ödsla en massa energi på att älta. Dock kan jag ana en viss fördel med att vara långsint. Man riskerar inte att hamna i samma situationer lika lätt... En rättfärdig ilska eller harm som ligger och pyr, bör ju vara ett effektivt sätt att undvika fallgropar i fortsättningen.

Lagom är som alltid bäst, med andra ord. Jag har ätit en lagom frukost under tiden jag har skrivit.
Det blir svårare att klä på sig lagom kläder för svampjakt idag. Jag ogillar insekter och kryp, så långbyxor och långärmat krävs av den anledningen. Å andra sidan är det riktigt varmt och skönt ute...
Jag ska inte bli långrandig idag, i alla fall. Dags att ge sig av, inte alltför långt bort utan alldeles lagom nära.

Ha en underbar dag, det ska jag!





2 kommentarer:

  1. Det är min fasta övertygelse att all långsinthet är av ondo så gläds åt din förmåga att gå vidare och låt de andra tjurskallarna förpesta sitt egetliv med sin långsinthet och småsinthet. Kram och God jakt i svampskogen ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram! Det blev en rätt bra fångst idag med! :)

      Radera