Powered By Blogger

torsdag 27 november 2014

F*cket. #bloggswe #facket

Segt att vakna idag, men sen ringde min namne för hon skulle på ett möte med sitt fackförbunds jurist. Jag har ju varit med på hela den resan också och kan bara säga det jag sagt förr; man får ligga på som en iller för att det ska komma nånvart. Hennes förbund har skött sig bättre än mitt, men det säger inte så mycket. Facket är tandlöst och ointresserat av sina medlemmars väl och ve.

Sveriges Farmaceuter har inte utmärkt sig som ett förbund som kommunicerar med sina medlemmar i onödan. Knappt ens alls, i själva verket. Framför allt inte utan påtryckningar som väldigt arga mail.
Jag undrar om det inte hade varit bättre att dra hela historien offentligt. Fast när man är lamslagen och chockad är man inte riktigt i form för att ta den smällen också.

Man vänder sig till dem, vars uppgift är att företräda, förhandla och försvara medlemmens sak. För att det är deras jobb och förbannade skyldighet, när jag betalar skyhöga avgifter som går till deras löner. Man borde betalat en månadsavgift till en advokat från den stund man började jobba, istället. Om nåt skulle ske, som man inte har kunskap eller ork till att sköta själv, i en arbetskonflikt.

Att betala medlemsavgift i dagsläget känns lika meningslöst som att betala lite för mycket i skatt varje månad. De slantarna får man ju förvisso tillbaka, utan ränta för utlåningen visserligen, men man får tillbaka något i alla fall. För min medlemsavgift till facket har jag hittills bara fått ännu mer ont i magen och gnisslande tänder. Ersättning för sveda och värk, tack!

Idag har jag tvättat julgardiner. Dem ska jag hänga upp i morgon, när jag kört mannen till jobbet. Hans bil ska till bildoktorn. En envis lampa ska släckas och det kräver specialverktyg för sånt, i dagens moderna bilar. Bilen är egentligen lastgammal, åtminstone jämfört med min, men den är ju amerikansk och därmed hypermodern med svenska och europeiska mått mätt.

Säga vad man vill om USA och deras usla social- och sjukförsäkringar, men standardutrustningen i bilarna är det vi kallar lyxpaket i Sverige. När jag tänker på saken, kan man kanske se det som att vi sänker standarden på våra försäkringssystem i takt med att vi höjer standarden i bilarna. Obama verkar sträva åt andra hållet. Funderar på att emigrera...

Det blir lite frysrensning idag. En liten bytta kasslersås drygas ut med en påse färdig kyckling. Till detta blir det pasta och broccoli. Ett säkert kort för att få lite gott humör och energi.
Visst ja, jag köpte ett kilo clementiner igår, bara för att få lite mer kraft och ork. Äter morot varje dag också. Det ska hämtas bryssel- och grönkål i morgon. Snart piggelin igen!

Ha en fin dag och var rädd om dig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar