Powered By Blogger

tisdag 25 november 2014

Företagare utan företagsamhet. #bloggswe

Fick ett tips att dricka ljummet te på ingefära och citron för min hals igår och det var riktigt bra. Idag vaknade jag utan ont i halsen. Bara den torra hostan, men det är smällar man får ta efter förkylningar som astmatiker.

"Någon" glömde att ta upp bröd igår, därför blev mannen utan frukostmacka. Så kan vi ju inte ha det, så jag åkte dit med en. Inte helt färdig för att möta folk, det vill säga med smutsigt hår och klädd i mjukisbyxor, bad jag honom komma ut till mig i bilen. Jag ville också undvika personen som kullkastade en lysande plan för hans eget företag i framtiden, genom att vara dumsnål och feg.

Gissa hur det gick? Han fick givetvis syn på mig och kom ut för att hälsa. Spelade ingen roll att jag hissade upp fönstret och markerade att jag var på väg igen. Han måste förstås hälsa i hand och fråga om allt är bra. Nä, det är det inte, svarade jag. Det kunde vara mycket bättre. "Ja, man vet ju inte hur det blir i framtiden, så man måste vara försiktig", sa han.

Jag fick bita mig i läppen, för att inte säga vad jag verkligen tycker och tänker om honom. Att man inte kan diskutera en överenskommelse, vilken åtminstone två andra uppfattar som klappad och klar, för att några dagar senare ta tillbaka allt. Dessutom grundar han det på att utsikterna för en annan del av verksamheten ser dystra ut. Den del han själv ansvarar för, men inte lägger manken till för.

Som jag sagt förr; syns man inte, finns man inte. Att sitta och vänta på uppdrag för att man inte orkar bemöda sig att söka upp potentiella kunder, är inte särskilt lukrativt för en rörelse. Om man inte marknadsför sitt företag får man inga kunder och om man tar ut ett pris på varan, som är över marknadsvärdet lär inte kunderna springa ner butiken heller.

Ta ner avansen på varje såld produkt och sälj många istället , så blir vinsten densamma. Det förstår ju varenda människa med en gnutta ekonomiskt sinne. Dock verkar denne person inte ha den förmågan.
Jag är upprörd och besviken. Ledsen för att det nu tar längre tid innan mannen kan känna arbetslust och -glädje igen. Är dock övertygad om att det kommer en propå från annat håll snart.

Någon som verkligen vet att se om sitt hus, har vett på att ta tillvara på kompetensen, samt behålla den inom företaget genom att vara lyhörd gentemot sin personal. Det gör inte mannens nuvarande arbetsgivare och inte heller den som, om han hade varit lite smart, hade fullföljt sitt eget förslag. Deras förlust, förstås!

Själv ska jag jobba i Floda idag. Fick ett sms igår och jag avbokade raskt ett inbokat möte, för att jag prioriterar avlönat arbete och marknadsför mig själv samtidigt. Syns jag, så finns jag. 

Nu ska jag äta frukost. En större än vanligt, så jag står mig tills jag kommer hem till ärtsoppan ikväll. Har kokat ett antal ägg, jag ska trycka ner två och så blir det en stor macka.

Ha en fin dag och ta vara på dig! Tro på dina förmågor och dig själv, det smittar av sig!


1 kommentar: