Powered By Blogger

söndag 30 november 2014

Ljus och värme. #bloggswe

Igår fick vi en fråga från en god vän, som vi kan kalla 7-son, om vi ville göra'n sällskap på lokal. Det ville vi förstås och sammanstrålade på Bar Kom och avnjöt Vibroheads. Riktigt bra sväng var det!

Vibroheads

Sedan tog vi oss vidare till Cajsa Warg som lite orättvist hade större publik, väldigt mycket yngre också. Majornas hippa invånare verkade uppskatta Honeyboy Slim & Bad Habits och det gjorde vi också. Det svängde bra hela kvällen med andra ord och vi åkte hem nöjda och glada.

Idag åkte vi till Haga och jag blev så kär i ett par örhängen som Anna Stina Sandelius knåpat ihop att jag faktiskt var tvungen att köpa dem. Alldeles unika är de också. Krokarna är av koppar, aluminiumet är mönstrat genom att hamra det mot tyg. Granater på koppartråd kompletterar smycket. Även julgranen av återvunnet papper är förtjusande och fick följa med oss hem.

Anna Stinas verk

Sidor ur "Vem är vem", kanske?
Det blåste kallt idag så nu känns det verkligen att hösten är över och vintern är här på riktigt. Mannen sätter upp ljusslingor ute och det börjar minsann bli lite julstämning även om det inte har hänt så mycket inomhus än. Jag ska bara... Du vet, allt för att slippa putsa fönster och stryka. Samtidigt vet jag ju att jag mår så mycket bättre av att få det gjort.

I morgon ska jag hjälpa sonen med gardiner och adventsbelysning. Jag får ta med strykjärn och strykbräda dit, för gardinerna tvättade han när de togs ner. Sprayflaskan åker med också. Mitt egentligen bästa knep för att slippa stryka, är att hänga upp vissa gardiner när de är våta. Funkar tyvärr inte på alla, men vem har sagt att det ska vara lätt?

Idag ska jag panera spätta och göra en remouladsås på danskt vis. Tror det blir kokt potatis till. Känner inte för pommes, även om det kan vara nog så gott, om de är hemgjorda.

Ingredienser:2,5 dl majonnäs
1,5 tsk curry
1,5 dl avrunnen, finskuren pickles
2 msk finhackad dill
1 st finhackad schalottenlök
1 msk citronjuice
Salt & peppar

Ha en fin 1:a Advent och plocka fram Luciakronan redan nu, om du tycker det är töntigt med reflexer. Lys upp tillvaron lite!

1 kommentar: