Powered By Blogger

lördag 22 november 2014

Vinprovning. #bloggswe

Lat och skön början på denna lördag. Jag sov som en stock tills mannen kom med GP och kaffe. Brukar vara jag som hämtar det på helgerna, men jag var tydligen helt borta i nattmössan. Det blev en lång svit SAO igår, men det blev inte så värst sent trots allt. Måste ju föregå med gott exempel, fortfarande. Det kan man ju tycka olika om...

Idag ska jag inte laga mat alls. Mannen fixar frunch i skrivande stund. Middagen intas i kvällen på La Cuvée under vinprovningen vi ska delta i tillsamman med de goda vännerna G och L, samt några trevliga bekanta. Det ska bli riktigt roligt och intressant. Jag har fått en lektion av en annan god vän vid ett tidigare tillfälle, men man glömmer en del och det finns alltid mer att lära sig.

Till "vardags" tycker jag nog att jag är rätt duktig på att få ihop maten med lämpligt vin eller öl. Det finns ju så mycket nytt och gott numera. För 30 år sen var sortimentet på Bolaget något rudimentärt. Inte hade man råd att handla något finare vin då, men numera finns det riktigt goda viner i de flesta prisklasser och det är synnerligen glädjande.

Jag förväntar mig en härlig kväll då vi lär oss mycket och jag ser fram emot många vintips. Sen gäller det bara att minnas allt, förstås. Därför är det bra att mannen är med denna gången. Fyra öron hör mer än två och hans hårddisk är bättre än min. För det mesta i alla fall. Vissa saker är jag bättre på, men jag blir ofta grymt imponerad av mannens minne. Lite avundsjuk också, faktiskt.

Mitt minne för saker som är av typen "värdelöst vetande" verkar bättre än det som jag verkligen skulle ha större nytta av. Men då fungerar min hjärna som om den vore belagd med teflon. I samma stund som jag tänker att detta är bra att komma ihåg, så halkar det bort till glömskans land. Jag borde kanske inte tänka så mycket, med andra ord?

Ha en underbar lördag och ta hand om dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar