Powered By Blogger

torsdag 18 juni 2015

Intima detaljer. #bloggswe

Nå, jag slänger in ett nytt inlägg och önskar alla en god och fin midsommar med lagom av allt. Jag vill passa på att å mannens vägnar varna för alla inslag av dill i firandet. Det är dillen som orsakar huvudvärk och baksmälla, nämligen.

Tänk efter.
Jul, sill i dill och gravad lax med hovmästarsås, alltså dill.
Påsk; samma sak då. Sill till förbannelse och alltid är det någon med dill i. Plus allt annat.
Midsommar; inte någon större skillnad i maten. Eventuellt kan saken förvärras av färskpotatis kokt med; just det, dill!

Hur många av er därute är födda i mars? Vem vill ha kalas i mars, liksom? Jag ger mig den på att era föräldrar inte kunde motstå dillen vid midsommar, i vilken form den än presenterades. Lax, sill, nubbe... Nu vet du vad du ska ska ta till när ni diskuterar ditt födelsedatum, om det behövs.

Jag vet då rakt inte och funderar inte alls över hur jag kom till. Däremot hade jag vissa betänkligheter över hur mina päron tänkte då, om de gjorde det alls. Att fylla år och ha kalas mitt i semestern är ju rätt visset. Hälften av vännerna var ju på annat håll då. Å andra sidan fick alla plats på altanen, under balkongen om det mot förmodan skulle regna. Vilket det aldrig gjorde på den tiden...

Själv har jag två barn födda i maj och ett i december. Utan att avslöja för mycket om mitt privatliv, så är första barnet ett så kallat p-pillerbarn och rätt stolt över det. Andra barnet var tänkt att komma till världen i januari eller februari, men vi slarvade på något sätt. Tredje barnet blev till efter svärfars 50-årskalas. Dagen ifråga kanske inte var vikt till just detta, men det barnet är det mest väl planerade.

Det kan ha varit den exotiska drinken Corcovado, som hade den effekten. Jag hade sagt till barnafadern att i september lägger vi ner försöken och det var ju en himla tur att det blev som det blev; för tack vare dottern, som blev resultatet har jag numera två barnbarn.
Detta inlägg blev särdeles intimt och avslöjande, men jag bjuder på det.

För övrigt kan jag bjuda på dagens rätt:

Ny komposition, inte helt oäven. Morot, selleri, lök, vitlök, chili, fiskbuljong, grädde, cf, sherry, vitt vin, purjo, dill och tomatpuré kokades ihop. Kummel och lax åkte i 1½ minut innan ett nät blåmusslor och tomaterna gick med i hela härligheten. 
Dill, gräslök och purjo strösslades över vid serveringen.

Natti!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar