Powered By Blogger

tisdag 2 juni 2015

Snabba vändningar. #blogg100 #bloggswe

094.
Vaknade idag och trodde det enda jag hade att göra var att hämta mat från affärerna nära mig. Eftersom det regnade och var allmänt otrevligt ute hade jag inte alls bråttom att ge mig iväg, vilket i slutänden innebar att inte en enda matnyttig vara kom hem. När klockan var 11 blev jag inringd till ett apotek i nöd och 45 minuter senare var jag omklädd och på plats.

Tråkigt att kollegorna och/eller deras barn var sjuka, men roligt att varmt välkomnas av de andra. Är det någon, förutom mannen, som förstår hur roligt jag tycker det är på jobbet? Det kan vara hur tungt och jobbigt som helst, men det är verkligen kul att jobba på apotek. Nya utmaningar varje dag, nya erfarenheter, nya ansikten, nya skratt.

Om jag ska vara uppriktig är det ibland fruktansvärt tragiska öden och människor man råkar på också. Idag var det en yngre man, påtänd och i rätt uselt skick, som uppenbart var i behov av medel mot fotsvamp, vilket han inte hade tänkt betala för. Jag anade oråd och punktmarkerade. Tack och lov var han av den beskedligare sorten, inte alls aggressiv eller hotfull.

Jag signalerade till kollegan som fattade galoppen direkt och tog hand om kassan och det andra under tiden jag frontade varor i närheten av honom och svarade på hans frågor om allt och inget. Han visste att jag visste vad han var ute efter, så det blev en stund av cirkulerande och parerande. Såvitt jag kan bedöma, så vann jag. Han önskade mig en fortsatt trevlig dag när han äntligen gav upp.

Väl hemkommen igen blev det snabbmat, medan mannen bara skulle skicka mail till Don Pedro, eller vad han heter och ringa en vän. Det är fantastiskt vad bra det är att ha groupisar att vända sig till i de mest skiftande frågor och de gärna hjälper till, när det är praktiskt möjligt. I annat fall kan de oftast hänvisa till någon bekant och det är gott nog. Facebook är inte så tokigt alls, när man tänker efter.

Maten ja, det kanske är någon som är nyfiken på vad det blev. Jag körde en repris av förra veckans räddningsplanka, nämligen skaldjurspasta:


Schalottenlök, fänkål, selleri, chili, morot, palsternacka, vitt vin, sherry, grädde och cf.
Lite lime, koriander, citronmeliss och ostronsås gjorde susen i såsen! 
Natti alla människobarn, nu ska jag ladda för morgondagen på Apoteket AB. Någonstans ska jag hinna ringa till min A-kassa också, men torsdag är obokad än så länge...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar