Powered By Blogger

fredag 8 januari 2016

Slöfock.

Näe, det blev varken det ena eller andra igår. Jag kom hem, efter att ha stängt och bommat igen apoteket, till katterna som sov. Precis där gick luften ur mig och jag satte mig ner och fåntittade på fiskarna en stund. Sen är det ju det där med arbetskläder som sitter på när man kommer hem. Det känns inte okej att ha dem på sig hemma.

Därför gick jag upp för att byta om till civilist. Det låg torr tvätt i tumlaren, så jag tog hand om den, och tänkte det var lika bra att vaska den där trötta kroppen när jag ändå var i badrummet/tvättstugan. Känslan av att krypa i pyjamasen efter duschen... jag säger bara; mmmm! Jag gjorde några hårda mackor till mannen och mig och väntade på att han skulle komma hem efter sitt rep.



Under tiden tittade jag på fiskarna, drack te (!), rörde inte basen och startade inte TV:n förrän klockan var närmare 22 då jag kände att jag (nog) behövde lite nyheter. Jag har inte en aning om vad det var för nyheter. Vi åt vår kvällsmat och hamnade i en norsk film vid namn "Hodejegeren" efter en bok av Jo Nesbö. Väldigt blodig, men bra! Fantastiskt välvävd historia, om än smått otrolig.

Varför var jag så trött då? När jag blev tillfrågad om jag kunde börja klockan nio istället för tretton svarade jag förstås ja. Varorna som kom i tisdags, efter stängning måste tas om hand. Och det var inte lite! Dessutom fanns det kvar sedan måndagen. Omsättningen är större än man tror på ett så, till storleken, litet apotek. Sen kom det ju nya varor under dagen också...

Jag hann inte fatta in alla varor utan lagerplats, men tack vare den lilla scannern lyckades jag få mer än hälften på plats mellan min halvtimmes lunch och dagens sista leverans. Chefen frågade om jag kunde stänga och eftersom mannen ändå inte skulle vara hemma tar jag gärna den extra kvarten. Med lön... Mitt schema för kommande period skrämmer mig, hur ska jag hinna, med alla lediga dagar?

Idag har jag bara jobbat mellan 12-19.15. På det andra apoteket, vilket är mycket lugnare. Jag behövde det. Det tog tio minuter att gräva fram bilen ur snön på pendelparkeringen, men jag hann hem till "På spåret" trots uselt väglag och lite snösopning utanför huset. Katterna sov, åtminstone tills kycklingbenen låg på min tallrik.



Ja, bara på min. Mannen är ute med några musikantkollegor, eller andra musiker som jag föredrar att se det. Han är lite blygsam med sin egen betydelse och förmåga, nämligen. De är tydligen på Pustervik och avnjuter Jason Isbell. Jag är lite avundsjuk, men jobbade ju sent och ska jobba i morgon också och nästa vecka blir ganska tjock med. De lediga dagarna kommer senare...

Bytte lördag med min härliga kollega som ska tenta, för sånt vill jag uppmuntra och underlätta, förstås. Jag har ju varit i samma läge ett antal gånger och inte alltid haft ro att plugga och kommit stressad och illa förberedd till tentor. Hennes förberedelser kan jag inte påverka, men åtminstone se till att hon kan ta chansen och jag håller tummarna för Cecilia nästa lördag, såklart!

Jaha, så här går det när jag är gräsänka, jag bara babblar på. Men samtidigt ser jag på Adele och jag måste säga att jag älskar hennes röst sen tidigare och numera hennes humor, sen hon var med på Skavlan och ännu mer efter idag.

Jag ska strax gå och lägga mig i sängen med en ny korsordstidning och förhoppningsvis sova som en stock. Hoppas att det inte snöar så mycket inatt, det räcker att behöva kolla däcktrycket innan jag "hit the road", att skotta fram bilen också är inte vad jag önskar mig. Ställer alltså klockan på sju, så jag hinner med det med.

Ha en skön fredag, ännu bättre lördag och ta hand om dig!

PS. "Fatta in" är benämningen på att lägga in varor på en lagerplats, om man hittar en plats som är ledig, vilket kan kräva lite pussel ibland.






2 kommentarer:

  1. Kanske har du som jag drabbats lite av ”post holiday blues”. När man inte riktigt är ur helgläge och inne i vardagen än. Brukar ta några dagar av konstig trötthet och ingen energi och....
    Nesbö är jättebra, har läst flera böcker av honom. Han backar inte för blod och häftiga tillvägagångssätt så jag har faktiskt tänkt när jag läst att denna boken skulle jag inte vilja se på film....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så har jag också tänkt! Har läst några Nesbö, och den ena var läskigare än den andra.
      Och det är säkert som du säger med tröttheten också :)

      Radera