Powered By Blogger

onsdag 13 maj 2015

Barnvakt? Ja tack! #blogg100 #bloggswe

074.
Idag är det inte vilken dag som helst. För 26 år sedan föddes min dotter och jag åker hem till henne för att gratulera. Hade egentligen tänkt åka upp redan igår, men jobbade ju så det blir en snabbvisit.
Min tanke var att ha sovmorgon ända till halv åtta, men vaknade halv sju. Inte gick det att somna om när fåglarna fått pippi därute, heller.

Katterna ville ha frukost och jag tänkte läsa GP länge och väl. Ve och fasa, ingen tidning i brevlådan, fast klockan närmade sig sju! Det blev korsord istället till kaffet, intaget i sängen förstås. Finns ingen anledning att vända upp och ner på morgonrutinerna helt och hållet. Jag har hunnit bli ganska hungrig, så det blir snart frukost också. Ska bara...

Blommorna på äppleträdet börjar slå ut. Där vi bodde när barnen var små fanns det också ett äppleträd som stod i full blom antingen när dottern eller äldste sonen fyllde år. Det är bara två veckor mellan deras födelsedagar. och nästan fyra år. En del höjda ögonbryn har det blivit över det, men hon var välplanerad. Sen var det bra och jag har inte haft någon önskan efter fler barn sen dess.

Däremot flörtar jag ohämmat med alla barn och är gärna barnvakt. Både till kusinbarn och barnbarn och vänners barn. Då får man en lagom dos av dem och påminns om hur viktigt det är att ha ett öppet sinne och att själv bevara sitt eget barnasinne. Jag är kanske inte världens bästa lekkamrat, men jag har tålamod, fantasi och humor och är en riktigt bra sagoboksläsare.

Jag skulle till och med tänka mig att baka en kaka för barnens skull, för att det är viktigt att göra riktiga saker vid tidig ålder och självklart får barnen vara med och laga maten. Däremot är jag inte villig att lämna över skeden till små barn innan de kan hantera den någotsånär säkert. För att städa är inte en syssla jag uppskattar, vare sig med eller utan deltagande barn.

Nu skriker magen efter mat, så det är bäst att jag tystar den.
Ha en fin dag och tänk på barnen i Nepal, skicka gärna en slant på: Bg 772-9668
De behöver all hjälp de kan få!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar