Powered By Blogger

torsdag 3 april 2014

Den stora handlardagen. #Blogg100

034.
En av hantverkarna som bygger trädäck för grannen visslar så illa att sågens genomträngande ljud är att föredra. Jag kommer emellertid ur sängen lite tidigare så länge de är här.

Bröddegen är på gång och jag har gjort i ordning en ovanligt stadig frukost.
Det blev över en hel del potatismos och strömming igår. Jag misstänker att min kära moder kommer att bli stolt över mig, för att jag äter macka med dessa rester på, lite senare dock. (Det finns gränser för vad jag kan stoppa i magen tidigt på dagen.) Hade jag aldrig trott om mig själv ens!

Jag satt en lång stund igår och gjorde övningar på TRR-online, för att optimera min jobbprofil.
Jante har ett kraftigt grepp om mig. Ingentingen jag gjort är väl särskilt märkvärdigt?
Frågade mina systrar vad som är unika egenskaper för mig och fick svar av den ena som väcker både goda och sämre minnen. Jag blev lite rörd av hennes ord. Den andra systern var upptagen med annat, så jag inväntar svar. Inte så lite spännande, faktiskt. Andra minns situationer ur ett annat perspektiv än man själv.

Själv kom jag fram till flera bra egenskaper, genom att beskriva tre "framgångar", svårigheterna med dem, samt hur jag löste dem. Två jobbrelaterade och en mer privat.
Men hur värderar man sina framgångar? Särskilt om de ska vara jobbrelaterade och då har jag arbetat inom ett serviceyrke, där det krävs att man löser problem, har kunskap tillräckligt för att ställa rätt frågor och att vara lyhörd.

I de yrkesroller som inte varit servicerelaterade tror jag att jag fått uppskattning för att jag aldrig har tackat nej till att lära mig nya arbetsområden. Jag har ställt upp och jobbat över vid behov och har bidragit till en god stämning, tack vare mitt goda humör och humor. Tror jag i alla fall!

Varför ska det vara så svårt att tala om vad man är bra på? Jag tänker, att det var väl inget speciellt, det är ju mitt jobb, men borde kanske hellre tänka på hur kunden upplevde det. Är kunden nöjd och gladare när han eller hon lämnar butiken har jag lyckats. Och det gör jag. Jag kan säga det, för det är sant och det är jag stolt över, så det så!

Nu ska jag strax åka och storhandla. Bäst att äta först, så man inte blir vrålsugen på dumheter i affären.
Det ska bli kyckling med asiatisk twist idag, har jag bestämt. Bambuskott, morot, minimajs, svamp, lök, bönor och lite annat smått och gott. Nudlar eller ris till, förstås...
Lägger in bild på resultatet ikväll och det är fritt fram att fråga efter beskrivning om du vill bli inspirerad till att laga något liknande själv. Jag vet aldrig i förväg hur det kommer att bli, eftersom jag inte följer recept själv, utan "görsomhelst".

Ha en fin dag och var rädd om dig och dina medmänniskor!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar