Powered By Blogger

söndag 20 april 2014

Sköna söndag! #Blogg100

051.
Ojojoj, vilken trevlig kväll det blev igår!
Uteplatsen badade i sol och det kändes sådär fint att sitta där med lite förfriskningar innan solen försvann bakom träden.
Maten uppskattades, såvitt jag förstår. Det blev då inte mycket kvar förutom av den stora steken, men det kan man faktiskt inte begära av fyra personer.

Idag fortsätter helgfirandet med andra vänner. Det blir knytkalas, så jag har en del att pyssla med i köket.
Bröddegen sattes först av allt och jag serverade mannen frukost på sängen.
Efter den nödvändiga läsningen av GP, har jag i rasande fart slängt ihop en potatisgratäng, kokat ägg och potatis till en gubbröra.

Ska alldeles strax hacka lök, ägg, ansjovis, dill och gräslök samt tärna potatisarna. Ifall någon undrar, är det Nils-Emil Ahlins recept jag utgår ifrån. Den ska serveras på mörkt bröd, tänkte jag. Jag hoppas att värdparet inte misstycker att jag bökar runt i deras kök lite grann, för det blir nog enklast att lägga upp det på plats.

Mannen är fast i en bok, men det är bara några sidor kvar, så jag väntar med att skicka iväg honom till affären tills den är slut. Skulle jag vara stressad? Näe...
Jo lite, men ärligt talat, det beror inte på att han läser! Alla ingredienser är hemma, utom brödet. Jag har läget under kontroll och det kommer att bli bra, tror jag.

Imorgon tar jag lite sovmorgon och hoppas att vädret håller i sig, så vi kan slappa på uteplatsen resten av dagen. Allergin frodas, men jag har alla hjälpmedel hemma och då funkar det hyggligt. Än så länge kan jag vistas utomhus i alla fall.
Vad det blir för mat i morgon har jag inte en aning om i nuläget, men det kommer att bli nåt enkelt och snabblagat. Eller så låter jag mannen låna köket.
Till och med jag kan bli trött på att laga mat hela dagarna. Fast dessa dagar har det bara varit ett synnerligen kärt besvär.

Hoppas du har haft en härlig lördag och en lika skön söndag som jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar