Powered By Blogger

tisdag 29 april 2014

Slökok och hembesök. #Blogg100

060.
Det var ett rejält slit med att forsla bort det gamla köket och en del annan bråte igår, men i vanlig ordning fungerade vårt team-work som smort. Kärran blev smockfull och det var ju bra. Sedan hade vi lite flyt när vi kom till tippen och skulle kasta allt, för vi hamnade precis vid den containern där det mesta skulle i.

Mannen hade energi kvar och städade upp där allt stått och nu är det en uteplats igen på framsidan, dock lite ogräsbemängd, men det är en naturlig skräpighet i alla fall.
Du som känner mig, vet vad jag tycker om trädgårdsarbete, så jag sökte snabbt upp köket och lagade middag istället. Förvisso mycket enkel och snabblagad, men någon måste göra det och ja; köket är min domän, vilket alla vet vid detta laget.

Idag ska slökokar'n göra grovjobbet. Har en stor fläsk-bog som ska skäras ner och få puttra med lite rotsaker, ljus soya och buljong. Tänker nämligen låta grunden vara ganska neutral och sedan dela upp och smaksätta på två eller tre olika sätt.
En del osmanish-style, en med curry och en med paprika/chili-stuk. Det kan vara bra att ha lite olika färdiga grytor i frysen för kommande behov, tycker jag.

Jag ska åka hem till Klura-vännen med en micro och lite mat idag. Äntligen ska jag få se den nya lägenheten!
Rapporterna därifrån är så positiva, jag tror minsann att det inte kunde bli bättre. Förhoppningsvis mår hon bättre i en lugn och vacker miljö, också.

Väntar på fin-post från vännen M, som har skickat ramslök ända från Gotland. Tror den kan bli fin i curry-grytan. Funkar nog bra i de andra också, men jag förväntar mig inte så stor leverans.
Förhoppningsvis växer den härute med och då ska jag plocka själv, när näsan och ögonen tål att vara ute lite mer än på sistone.
Hur lång säsong har den och kan man ha den i rabatten? Bladen är ju snygga och jag bekväm...

Fast inte bekvämare än att jag längtar ut i skogen för att geocacha och då ska jag spana efter denna fantastiska lökväxt. Jag har alltid lättare för att komma igång om det finns ett syfte eller ett mål.

Har jag nämnt vilken klippa mannen är? Han såg till att min pärla blev besiktigad idag, medan jag sitter här och bloggar, bara en sån sak!
Byter nog bil med honom innan jag åker till Kluran. Pansarkryssar'n tar så stor plats och parkeringen såg trång ut.

Det blir en stadig frukost alldeles strax. Smörgås med strömmingen och potatismos från gårdagens middag.

Ha en fin dag och sköt om dig! Och som alltid, var rädd om din omgivning.


Ramslöken var helt suverän att ha i currygrytan. Måste ut och hitta mer för att täcka vinterns behov!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar