Powered By Blogger

onsdag 23 april 2014

Redan lille-lördag! #Blogg100

054.
Jag klarade av att åka till affären igår. Sen blev det inte mycket mer gjort. Lagade mat och slocknade i fåtöljen efter middagen, när mannen trots allt fick klippa gräset.

Onsdag är det som sagt och då har det på sistone varit soppdag. Tänkte egentligen ha nässelsoppa igen; bara för att det finns så gott om dem på nära håll och är nyttigt, men jag ska inte jaga i trädgården idag.
"Alla" pratar om ramslök och det hade ju varit kul att jaga sån också. Lär bli god soppa av den med. Fina vännen M har lovat att förse mig med detta, så jag får ha tålamod ett tag till.

Tålamodet med fackpampen tog slut igår och jag skickade ett mycket kort mail med orden Hej och uppdatering?. 
Jodå, han svarade och var nyfiken på vad som blev sagt och av vem, på mötet jag upplyste honom om den 7:e april. Tyckte att jag skulle höra av mig. Hm...
Jag får inte tag på honom. Växeln säger att han är tillbaka kl 13. Tålamod, var det ja.

Idag ska jag hjälpa en kär vän med lite mat. Hon har mycket tålamod. Med sin konstiga sjukdom och med sitt boende. Mycket snart ska hon flytta från ett mindre trevligt område till ett mycket trevligare. Det har tagit tid, men äntligen är det dags! Förhoppningsvis kommer det att innebära att sjukdomen blir lättare att hantera. Kanske till och med lindras?
Vi blir inte grannar, men kommer att bo mycket närmare varann, det känns fint!

Nu tycker kanske du att jag prövar ditt tålamod lite väl mycket, genom att inte berätta vad det blir för soppa idag? Nåväl, det blir räksoppa.
Hittade en påse frysta räkor i frysen och kommer att koka fond på skalen. Innehållet i kylen och skafferiet avgör vilken smaksättning det blir när jag kommer så långt.

Största problemet är att få ha räkorna ifred för katterna och speciellt Compiz. Eftersom jag ska åka iväg en stund, får jag antingen gömma räkorna under en plåt eller släppa ut katterna. De håller sig på mattan när jag är här, men med största sannolikhet gör de "somhelst" när vi inte är hemma.

Ha en fin dag och var rädd om dig och din omgivning!



Räksoppa à la Ann
½ kilo räkor med skal
1 bit palsternacka i grova tärningar
1 halv morot i grova tärningar
½ lök i grova tärningar
1-2 vitlöksklyftor i skivor
1 selleristjälk i grova skivor
1 kvist dill
2 msk tomatpuré
1 msk dijonsenap
2 dl vitt vin
8 dl vatten
Skala räkorna och lägg skalen i en kastrull med grönsakerna ovan.  
Häll på lite olja och fräs allt en stund. 
Häll i puré, senap, vin och kokande vatten och koka allt 15 minuter. 

Sila ner buljongen i en ny kastrull.
Tillsätt fiskbuljong eller hummerfond till önskad sälta. 
1 dl grädde 
1 dl crème fraiche
Cayennepeppar eller chili och paprikapulver till önskad styrka
Låt koka en stund.


Tillsätt:
1 selleristjälk i tunna skivor
1 bit morot i småtärningar
1 bit palsternacka i småtärningar
Koka till grönsakerna har lagom tuggmotstånd. 

Dela en avokado och ta bort kärnan. Skär tärningar av avokadon inuti skalet (var försiktig!) och stjälp upp i två djupa tallrikar med hjälp av en sked. 
Lägg en driva räkor ovanpå och häll upp soppan med grönsakerna över och servera. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar