Powered By Blogger

fredag 25 april 2014

Smittsamma leenden! #Blogg100

056.
Att jag skulle bli så himla glad av regn, det kunde man inte tro!
Jag kan faktiskt vädra idag, det känns skönt efter att dörrar och fönster snabbt öppnats och stängts för kattpassage de senaste dagarna.

Tror minsann att denna dagen kommer bli riktigt bra! Den började med ett par gapskratt orsakade av roliga filmsnuttar och sen fick jag en jättefin komplimang av en medbloggare: @HerrDunderbar på Twitter.
Blev allt lite rörd också, när han beskrev mig, utan att egentligen känna mig.
Läs gärna alla hans inlägg, de är tänkvärda och positiva och lockar ofta till skratt och leenden.
Tänk vad lätt ett leende smittar. Jag ska ta med mitt till affären om en stund...

Först ska jag skriva klart här och äta frukost. Vilket påminner mig om att jag borde baka bröd också.
Passar alldeles utmärkt idag, för jag är i tvätt-och städtagen. (Får väl se hur långt orken räcker, men viljan finns.)
Positiv energi direkt på morgonen gör underverk. Regn också, som sagt.

Jag ska åka till affären för nu är det slut på rot- och grönsaker och lite annat nödvändigt.
Dessutom är det Fiskfredag, så fiskhandlar'n ska få besök och ett leende. Vem vet? Det kanske blir den muntraste dagen i mannaminne i Sisjön idag?

Jag hittade ett mycket intressant fiskrecept i min Allers; ja, jag vet att många tycker det är en tant-tidning, men det struntar jag högaktningsfullt i.
Den har jag prenumererat på i många år vid detta laget, så då är jag väl redan en tant. Den har ett av de bästa, det vill säga svåraste korsorden och många bra recept. Även om jag ibland tycker att det är för mycket kak- och bullrecept.

Nu hände det så mycket på en gång att jag ligger lite efter i min planering, men vad gör det? Tar det med en klackspark och ett leende. Ett jättestort!

Ha en fin dag och le! Ringar på vatten, du vet...



Dijontorsk med cidersås
Dels i glasen ,dels i maten!

Dijontorsk med cidersås
Ca 600 gram torsk
1 msk dijonsenap
½ dl olivolja
Blanda ihop olja och senap och lägg i torskbitarna.

1 rödlök i tunna skivor
125 gram sockerärtor
Kokas i 3 min i saltat vatten, sköljs i kallt vatten och får rinna av ordentligt.

Strimla ca 75 gram rökt skinka eller kalkon, riv 2 dl parmesan- eller annan stark ost.

Koka såsen:
1 dl äpplecider (torr!)
2 msk fisk- och skaldjursfond
2½ dl crème fraiche
Lägg lök och ärtor i botten på en ugnsform, lägg på fisken, salta och peppra och häll på resten av senapslagen.
Strö över skinka och ost, häll såsen mellan och runtom fisken. (Lägg i några cocktailtomater)
Gratinera i 225 grader ca 15 min och servera med kokt potatis eller ris.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar