Powered By Blogger

tisdag 15 april 2014

Taxi Tuppen. #Blogg100

046.
Mannen ska till Huvudstaden för ett kvartssamtal. Tåget gick 7.35 och för att han skulle slippa ta buss och tåg till Centralen skjutsade jag honom. Han hade gjort detsamma för mig. "That's what you do in a herd."
Det kan bli ett spännande möte hursomhelst. Företagsfusioner brukar ha den effekten...

Själv har jag ögnat igenom GP och har ätit frukost, det blev tidigare än vanligt, när man är igång redan i ottan.
Har inte bestämt än om jag ska ta bussen in till stan vid lunch och hämta vår fina Humle-tavla, eller om jag tar bilen. Jag gillar inte att köra bil i stan utan sällskap. Folk kör som biltjuvar och det är ont om parkeringar. Hittar man en kostar den skjortan, dessutom!
Tanken finns att unna mig en lunch på stan av förekommen anledning. Fint väder är det ju idag och det kan vara minst sagt mycket roande att sätta sig nånstans och bara titta på folkvimlet.
Å andra sidan är det ganska skönt att sitta på uteplatsen en dag som denna. Nå, jag får fundera en stund till.

Min småländska ådra säger lite ekonomiskt, att mat har du hemma. Nu blir det riktigt avancerat.
Ta bussen, tur och retur 50:-, lunch ca 100:-. Tidsåtgång: 3 timmar. Utan lunch 25 kr och 1½ timme.
Ta bilen, hur mycket kostar det? Knappt en mil och min Pärla går på diesel. Låt oss säga 30 spänn. Trängselskatt 8 kr. Parkering om jag bara ska hämta tavlan, 20 kr? Tidsåtgång ca 40 min.
Äta lunch à 100:-, ja då blir det väl 30 till i parkering för en timme och ytterligare 8 i skatt för hemfärden.
Jag har inga exakta uppgifter här, men det står klart att det bör vara billigast att ta bussen, hämta tavlan och åka hem och äta rester.
Ska jag som nybliven Mölndäling (nu även på pappret) verkligen gynna Göteborgs matställen och betala trängselskatt i "onödan"? Tid har jag gott om, dock inte pengar.

Alla dessa val och svåra beslut.
Jag går och byter lakan så länge...Randiga eller båtmotiv? Äsch, jag dammsuger först, eller?
Ikväll ska jag äta risotto och hämta mannen på Centralen, det vet jag bestämt!

Ha en fin dag och krama varandra i trafiken!




2 kommentarer:

  1. Fast ibland kan själva lunchupplevelsen på stan vara värd pengarna. Särskilt nu när vädret medger att man sitter ute och äter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänkte det med. Fast det blåste så rackarns kallt att jag åkte hem ändå!
      Får väl göra mig ett ärende när det lugnat sig :)

      Radera