Powered By Blogger

söndag 13 april 2014

Orensad fisk och räkmacka. #Blogg100

044.
Vilken överraskning jag fick när fisken skulle prepareras igår. Vi köpte Guldsparid, eller Seabream som den heter på engelska på väg norrut. 2 fina exemplar som visade sig vara orensade.
Lite oväntat i tider som dessa; när det är nästintill omöjligt att hitta en koketorsk, för att alla verkar vilja ha färdigfiléat och halvfärdig mat.

Makrill är orensad i regel, men den är så känslig, att det liksom är ett måste. Och sill, brukar enligt päronen vara orensad. Jag är inte så jätteförtjust i makrill och sill, jag tror de är för feta för mig. Eller, saltsill har jag ju nyss lärt mig uppskatta och har aldrig hanterat färsk sill, rätt ska vara rätt!

Vi fyllde firrarna med lite skivad lök, fänkål, chili, citron och dill. Lade lite smör på och lindade in dem i folie och bakade i ugn ca 30 min. Vände på dem efter halva tiden.
Till detta gjorde jag en potatis- och fänkålsgratäng. Ganska mycket lök och grädde i den. Sockerärter fick stå för färgen på tallrikarna.
 Sådär såg de ut när vi öppnade paketen.


På tallriken, när jag kom ihåg att fotografera igen...

Vi köpte även ett halvt kilo räkor, för att de var ovanligt billiga. Färska räkor alltid är gott, men de fick vänta till frukosten i morse innan däckbyte hemma hos föräldrarna.
Sen åkte vi hem för att hämta brödet jag lovat barnen och plockade upp sonen för transport till barnbarnets kalas.

Där fick vi tårta som han bakat. Misstänker att hans mamma hjälpte till lite grann...
Farmor och farfar var där såklart och sedan kom faster och farbror med.
Lillasyster sov nästan hela tiden, så Wille fick all uppmärksamhet som sig bör, när man fyller två år!

Lite tråkigt att åka, men vardagen pockar på. Sonen återbördades till sitt och vi åkte söderut.
Hungern gjorde sig påmind och på hemvägen bestämde vi oss för att äta spaghetti med köttfärssås, som fanns klar att värma på.
Lite ost sen, så kommer vi att vara mätta, belåtna och somna så gott.

Hoppas du haft en lika härlig helg som jag!


 
Sämre start på dagen kan man ha...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar