Powered By Blogger

söndag 18 oktober 2015

Dra, dra min gamla oxe? #bloggswe

Ja, jösses vilken god mat det blev igår! Vi åt oss ordentligt mätta och till min lycka blev det ändå över till varsin matlåda. Potatismoset blev väldigt trevligt med en palsternacka och en bit rotselleri i koket, en klick smör och gammaldags mjölk (ja, jag hittade sådan och ekologisk till på köpet!). När det smakade som jag vill tillsatte jag riven parmesan som råkade finnas framme och finskuren purjo.



Rödvinsskyn gjorde jag på balsamico och rödvin, förstås. En nypa råsocker vågade jag mig på att slänga ner, trots att buljongen från slökoket var ganska söt av glöggen. Jag kunde ha haft mer, men eftersom moset får en hel del sälta av parmesanen ville jag ha mer syra än vanligt i såsen. Några klickar smör fick blanka av skyn och förhöja smakerna ytterligare.

Oxkinden är värd ett eget inlägg, så god var den. Skaffa hem sådan och en slökokare, gör det bara! Jag tror jag har övertygat min kära faster Tina och hennes Björn om slökokar'ns förträfflighet idag. Vi träffades över kaffe och paj för deras del och matigare för oss tröttmössor, på Kronhuset som sagt.
Mycket prat och goda skratt, det är alldeles för sällan vi ses, men hoppas vi kan bättra på statistiken.

De hade turen att få biljetter till dagens föreställning av "Crazy for you" på Operan, du vet den där musikalen mannen och jag såg förra veckan med goda vänner. Denna helgen har vi inte varit kulturella alls, varken så kallad finkultur eller ful-dito. Om man inte räknar vinylspelande som en kulturistisk handling?

Mannen spisade skivor vid spisen i fredags och jag kom på honom med att dansa medan han rörde i risotton, minsann. Han dansar annars motvilligt och i princip bara när jag "tvingar" honom. Jag blev glad att se denna glädjeyttring, det betyder att han mår bra och det är det viktigaste för mig. Undrar hur många gånger jag kommer hem till samma syn kommande vecka?

Jag jobbar sent alla dagar, utom kanske onsdag. Då tar jag med fisk hem från Floda, enligt vår plan. I morgon blir det slökokt lamm på något vis. Till vår stora lycka får vi hämta nytt lamm i Hulanhålan i slutet på veckan. Så praktiskt att jag jobbar i närheten nu. Jag kan svänga in efter jobbet bara, så slipper mannen ge sig ut och dra på sig trängselskatt...

Fortfarande mätt efter min svampgratinerade macka à la Bookmaker, funderar jag lite på vår kvällsmat. Kycklinglårfiléer är råvaran, det kan sluta hur som helst. Currystuvad med ris, till exempel. Eller chilihet stekt i smör, olja och vitlök till pasta. Kanske i sötsur sås till sjögräsnudlar. Eller i svartpepparsås. Både ock? Nu blev det svårt.

Ha en fin kväll i alla fall och ta hand om dig!

 

2 kommentarer:

  1. Jag tror att jag får sluta läsa din blogg....jag KLARAR inte all god mat...får torka av tangentbordet... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst att du ska "hem" till Sverige snart... Du är välkommen på middag! :)

      Radera