Powered By Blogger

torsdag 29 oktober 2015

Fattigmanslyx. #bloggswe

Efter brandtalet om att aldrig slänga mat och piffa till vardagsmaten en gnutta för att lyxa till det, ska jag visa vad vi bjöd på när min gamle vän och kursare hälsade på igår och den lite enklare middagen idag.

 1 burk Mutti-tomater, 1 färsk tomat, 2 små lagerblad, 1 grönsaksbuljongtärning, 4 msk vitt vin, ½ dl vatten, 1 grovhackad lök och vitlöksklyfta, 2 stjärnanisar, thaibasilika, koriander, gurkmeja, spiskummin, svartpeppar, starkt paprikapulver. 6 timmar på low, inget mer tillsatt i kryddväg.
Uppskuren i skivor ser rulladen ut så här och såsen är jag riktigt nöjd med!
Det ser festligt ut tycker jag och det smakade mustigt och gott med en minimal arbetsinsats. Dessutom är det de tunna slagsidorna på ett lamm, som vissa kanske tycker är för "lite" mat att lägga möda på. Jag lovar, det tar bara en halvtimme att fylla och knyta ihop rullen och stoppa ner den i grytan. I vårt fall slökokar'n, förstås, men det funkar i en lergryta också.

Jag älskar att kunna göra något som verkar lyxigare än det är och spara pengar till annat. Dagens middag var verkligen en budgetvariant, så chansen är stor att det blir krabba till helgmyset i morgon. Mannen gjorde en potatis- och purjolökssoppa som hade varit helt okej som den var, men lyxade till den med baconströssel och lite kryddgrönt.

Ögongodis!
Efter elva timmar på jobbet, som inte är det mest uppvärmda stället, värmde både soppan och omtanken. Nu är jag varm och jättetrött. Det är inte ofta jag blir glad för "sovmorgon" till 12, men jag är tacksam över att jag inte behöver ställa klockan på 05.45 igen. Jag är morgontrött, men föredrar ändå att komma hem tidigt om kvällarna...

Nu ska jag snart dra mig tillbaka med ett korsord och vila hjärnan. Jag önskar dig en god natt och en skön helg, vilken för många börjar redan tidigt i morgon eller rent av idag!

2 kommentarer:

  1. Tack för mattipsen. Ser verkligen lyxigt ut!
    Kram Kim :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Roligt att kunna inspirera! :) Och kram tillbaks!

      Radera