Powered By Blogger

söndag 11 oktober 2015

Smart fluga? #bloggswe

Så var det söndag igen. Tiden går så fort, det är på både gott och ont, tänker jag. En fullspäckad vecka och helg har det varit och jag har haft roligt den största delen av tiden. Det är spännande med mina nya ansvarsområden och att få dem att fungera. I morgon ska jag inventera och sedan blir det hållbarhet, med alla moment i den processen.

Jag ska vara klädd i mina privata kläder, så jag inte får onda ögat av kunderna. Det finns ingen möjlighet att gömma sig någonstans, nämligen. Inte mycket annat att göra än att se ut som om man inte tillhör personalen då. Dessutom får jag ta lunch när jag vill, det kan vara en fördel. Fast jag känner mig själv, risken är stor att jag glömmer ta rast om ingen påminner mig...

Igår var vi på Operan och såg musikalen "Crazy for you", baserad på Gershwins melodier. Har du möjlighet att se föreställningen, gör det! Vi satt med leenden från början till slut, dels på grund av musiken, dels för att handlingen och framförandet hade väldigt mycket glimt i ögat. Med humor och gott humör kommer man långt!

Mannen och jag tog bussen hemåt och som vanligt blir det byte vid Radiomotet. Där var det tjugo minuters väntetid på nästa buss, så vi gick hem för att hålla värmen uppe och det lär ju vara nyttigt att promenera, så vi gjorde två flugor på smällen. Dessutom längtade vi hem till middagen, som puttrat hela dagen i slökokar'n. Åh, den doften när vi klev in genom dörren!



Hällde på lite grädde, cf, portvin, sherry, dijonsenap och ny timjan, samt redde av den en aning medan riset och ärtorna blev klara. Det blev mumsigt och en hel del över till lunchlådor för kommande behov. Perfekt med andra ord. Idag blir det lasagne och det blir nog över då med.

Apropå flugor, så för vi krig mot bananflugorna i köket. Inte för att det finns en enda banan att slåss om, men de små kräken är överallt. Vi har gillrat en fälla och den funkar, men inte tillräckligt effektivt. Vinäger, honung och diskmedel i en glöggmugg står på diskbänken. I den ligger ett antal dränkta flugor, men det känns som om de flesta cirkulerar runt den bara. Är de smarta?

Med jämna mellanrum kokar jag upp vatten och häller ut i diskhoarna, för där gillar de också att hålla till och förökar sig som, tja, flugor? Jag är inte särskilt mordisk av mig, men flugor har jag inte mycket till övers för och tillfredsställelsen är stor när jag räknar in liken. Har du ett bättre förslag på flugfällor är jag tacksam om du delar med dig av dina knep för att överlista dem.

Vi ska få besök i några dagar och det vore trevligt om flugorna var borta innan dess. Dammråttorna är lättare att få bukt med och det är nästa uppgift på "att-göra-listan" idag. Tvättmaskinen snurrar på och ger mig tid att sitta här och skriva. Men köket drar mig till sig, som sockerbiten lockar flugan. Hmm, det där stämmer ju inte? Inte bananflugor i alla fall. För övrigt har vi inga sockerbitar...

Ha en fin söndag och var rädd om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar