Powered By Blogger

torsdag 1 oktober 2015

Tumme med mannen. #bloggswe

Sådärja, då är ordningen återställd och jag har en tumme att hålla i om natten igen. Mannen är hemma efter utflykten till Hufvudstaden. Det verkar ha gått riktigt bra och det gläder mig oerhört! När mannen är hemma brukar Mayzan krypa ihop intill min mage. Till min förvåning la hon sig mellan mina fötter när jag löste korsord i sängen och flyttade inte på sig när jag hasade ner för att sova...

Alltså hade jag katten mellan (hmmm) låren när jag somnade, båda nätterna. Ovanlig sovställning för mig, men det bar mig emot att ändra på saken och Mayzan låg kvar nästan hela natten. När mannen kom hem igår var det som vanligt. Hon låg intill mig i maghöjd. Kan det vara någon sorts svartsjuka, eller vad är det fråga om? Nå, det finns ingen anledning, hon har min hela kärlek.

Hämtade hem en fin torskrygg från fiskaren i Floda igår. Middagen beräknades till efter nio på kvällen, därför valde jag bort alla andra tillbehör än sockerärtor. Snodde ihop en currysås till de ganska väl tilltagna fiskbitarna och så här såg resultatet ut:



Gjorde mycket sås, resten ligger i frysen nu. Kan användas till en ny fiskrätt eller kyckling. Jag älskar curry, mest grön, även om röd kan funka bättre ibland. Brukar tillsätta mer gurkmeja, för att det ser så trevligt ut och är nyttigt, lite mer spiskummin för att det är gott, samt cayennepeppar för att få lite mer sting. Igår blev det färsk chili, inskaffad i Floda Frukt och Grönt.

Bird eye chili
Tog en sväng in till slaktar'n för att se utbudet i den butiken också. Där såg jag en högrev som nästan fick mig att ångra matvalet för dagen. Men, det hade blivit jobbigt med kött så sent och efter som jag ska jobba halva tiden i Floda hädanefter, så blir det fler tillfällen. Jag är nästan kär i detta samhälle, det finns en härlig anda och ypperliga butiker och jag har knappt sett något mer än torget.

Slutade tidigt idag. Fick privatlektioner av kollegan NC och var så matt att jag glömde svänga av och se om Lidl i Lerum hade något trevligt i sitt sortiment. Körde således hem och inväntade mannens avslut på sin arbetsdag, för att gemensamt göra ett inhämtande av diverse förnödenheter. Jag var sugen på kyckling och en sådan fick följa med hem.



I morgon blir det lammstek, antingen med hasselbackspotatis och svampsås, eller potatisgratäng med mycket ost i. Jag har hela dagen på mig att fundera, är faktiskt helledig. Tror inte jag ska göra så många knop, kanske åka till ÅV, pilla naveln eller om jag blir rastlös, jaga svamp. Fast om vädret är vackert, vilket det finns chanser till, lägger jag mig på altanen och löser korsord.

Som Gunde säger, inget är omöjligt! Jag är tacksam över att kunna välja mellan flera bra alternativ. För visst är det så att så länge man fritt kan välja hur man ska leva, då har man ett gott liv. Har man valmöjligheter, så har man livskvalitet. Många har inte det, därför är jag tacksam för att jag kan välja hur min dag kommer att gestalta sig i morgon, utan fara för mitt eller andras liv.

Jag har mat på bordet, en man, katter, barn och barnbarn och vänner som jag älskar, och som jag vet uppskattar mig i varierande grad. Gott så! Hittar något varenda dag som jag är tacksam för och gläder mig över. Jag har funderat mycket efter att en vän och bloggarkollega skrev detta inlägg. Hon har även en annan blogg, titta här. Fotografierna är också mycket fina, så kika igenom hennes alster.

God kväll och natt, ta väl hand om dig och dina nära!




2 kommentarer: