Powered By Blogger

lördag 31 oktober 2015

Rysligt. #bloggswe

Så är det lördag igen, fast helgdag och apoteket är stängt. Jag skulle egentligen ha jobbat, men jag är inte ledsen för en röd dag, inte. Igår hämtade mannen krabbor, som var bland de godaste jag någonsin ätit, och några stora, fina kräftor dessutom. Sånt får mig alltid på gott humör och inte nog med det, han fixade en god röra att ha till och sedan var tanken att äta ostar, men det orkade vi inte.



Vi gör ett nytt försök ikväll. Middagen ska vi inta lite tidigare än igår, så det bör finnas plats framåt småtimmarna. Fortsätter på gårdagens tema och panerar fisk idag, den ska avnjutas med en god sås, pressad potatis, citron och räkor, tänkte jag. Börjar bli lite sugen redan, liksom katterna som cirkulerar runt och hoppas på att jag ska börja skala räkorna snart...

Mannen och jag åkte till affären och hämtade hem bland- och nötfärs för framtida behov, då det var resonabelt pris denna veckan. Hittade en skaplig bit skinkstek, med svåle och allt på, så det blir en riktig söndagsmiddag i morgon. Den ser jag också fram emot. Kära svärmor förärade oss nyligen en burk inlagd gurka och den ska vi premiärsmaka, det passar bra till fläskstek.

För övrigt ska jag roa mig med Visma och bokföring i helgen, dock inte idag. Det är således en alldeles lugn och skön helg i hemmet igen. Passar mig ypperligt, för jag är trött och lite rosslig i luftrören. Något "spökar" i kroppen, för jag har ont i min axel och fingrarna är svullna, men det bryter inte ut. Ökar antalet doser Giona igen alltså och hoppas på att vila och sömn läker mig.

Inte tänker jag bli sjuk, det har jag inte tid med. På måndag ska jag ringa min VC och boka tid för årets influensavaccination, så jag slipper råka ut för den. Jag har aldrig tidigare ansett att det är något att bry sig om, men eftersom jag blir så himla dålig av en vanlig förkylning numera har jag omvärderat detta, ivrigt påhejad av mannen.

Jag firar Alla Helgons Dag genom att tänka på de nära och kära som inte längre finns kvar i denna världen och finner det olyckligt att det högst kommersiella påfundet med Halloween i Sverige sammanfaller med denna högtid i år och om fem år igen. Det är en enorm skillnad på dem. Jag håller med denna skribent, lär er och barnen skillnaden...

Kommer det fler barn och erbjuder bus om de inte får godis, så har vi självklart något att dela ut till dem och jag tycker att det är trevligt att det anordnas spökvandring för barnen där vi bor. Men som sagt, skilj på dessa händelser och lär barnen vad som ligger bakom båda två.

Ha en god helg och ta hand om dig!










2 kommentarer:

  1. Håller med om att lära barnen (även en del vuxna!) skillnaden även om jag inte riktigt förstår varför vi ska fira Halloween i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är bara för att handeln ska tjäna mer pengar på ett jippo och inget annat. Förvisso är vi förtjusta i USA och mycket amerikanskt, mannen och jag, men det finns gränser... :)

      Radera