Powered By Blogger

onsdag 14 oktober 2015

Ökänd översovare? #bloggswe

Jodå, jag lever och mår bra. Har haft ledigt i två dagar och umgåtts med en vän från en ö i den där pölen på andra sidan av landet. Det har liksom inte blivit tid över för att skriva något. Men ikväll är hon och hälsar på en ung snygg man efter att ha vilat ut hos mannen och mig ett par dagar. Lite utflykter till affärer har vi gjort, för man kan inte leva på pratbubblor allenast.

Jag skulle "bara" jobba till tre i måndags, men det blev till fem, så det var en lång dag. Fixade mat till oss när jag kom hem, då mannen och vår vän satt och pratade gamla minnen och skarvade...
Nå, det var väl en överdrift kanske, men jag var helt nöjd att lyssna på dem och röra i mina grytor. Jag fick min chans igår och idag. Både att prata och lyssna.

God mat har vi lagat och ätit, vin har vi druckit och kaffe har sörplats. Detta bjöd vår gäst på igår:

Salsiccia och pasta, med mycket grädde och kärlek!

Ju fler kockar...?
Himla gott och kul att äntligen få smaka min matväns mat! Matlagningen är den största och första gemensamma nämnaren för oss, förutom mannen förstås. Han har varit upptagen med sitt jobb, tyvärr. Eller, det är ju positivt att han har mycket att göra, det händer mer och mer nu och det är väldigt roligt. Han pratar i telefon mer än jag någonsin hört förr och knattrar på datorn så den glöder.

Vår vän Malin är som sagt på en date med en snygg yngling och de skulle visst äta middag tillsammans, därför åt mannen och jag middag själva ikväll. En snabblagad soppa med kyckling och nudlar svängde jag ihop. Ganska mycket sting av chili och färsk ingefära bland annat.

Morot, palsternacka, schalottenlök, vitlök, purjo, fänkål, ärtor, persilja, lime, sherry, sesamolja, kycklingbuljong, citrongräs, chili, glasnudlar, ingefära och kycklingrester från tidigare middag. Lätt som en plätt att göra och äta. 
Kycklingsoppa lär vara ett universalmedel mot förkylning och det passar bra, för småsnuviga är vi allihop. Nog lossnade det i kranen, både av värmen och hettan, åtminstone tillfälligt.

Jag ska jobba de tre närmaste dagarna och får antagligen ta farväl av Malin redan ikväll. Matlagningen överlämnar jag till mannen, det blir gravad lax i morgon i alla fall. Den hämtade jag hem under vår utflykt och jakt på Västkust-, Räk- och Kräftsallad idag. Vakuumpackad och nersatt till halva priset var min lax ett fynd.

Vi fick presenter av vår vän när hon kom. En flaska dressing producerad på ön och lammkorv. Vi är lika barnsligt förtjusta i korvar av olika slag, nämligen. Mannens plan för fredagens middag är en risotto med denna spännande korrrv som ingrediens. Jag tror att det kommer bli jättegott, det med. Återkommer med rapport om resultatet.

Hoppas du har haft lika trevliga dagar och kvällar som vi och fortsätter med det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar