Powered By Blogger

söndag 25 oktober 2015

Duktig tös? #bloggswe

Lite ovant att vakna när klockan bara är halv åtta på en söndag. Jag gick till damrummet och vände tillbaka till sängen, men det var omöjligt att somna om. Huvudvärken hotade att komma krypande, så jag välte ur sängen och hämtade kaffe och tidning istället. Mannen trynade vidare en stund, så jag hann lösa sudoku i den delen av tidningen som man alltid vill läsa först.

Den var för övrigt alldeles för lätt, det var "medelvarning" på den idag också. Jag har grejat med Visma och lärt mig lite nya saker. Insåg snabbt att det är bäst att koppla banktransaktionerna till bokföringssystemet, vilket tar några dagar i och för sig, men kommer att spara så mycket tid i slutänden att det är värt det.

Knattrade in lite artikelnummer och priser, samt kunder i systemet så blir det ännu enklare att fakturera i fortsättningen. Tänk att jag, som verkligen avskydde matte i grundskolan, faktiskt kan tycka att det är lite kul och spännande med detta. Det krävdes KomVux och en jättebra lärare för att jag skulle börja inse att jag inte är så dum, ändå...

Mannen har städat, dock inte bakat bröd. Det finns visst gränser där också...
När bröden är klara åker det in kycklingklubbor i ugnen. Currysåsen fanns klar i frysen, så det är bara att koka ris och ärtor. Idag ska vi äta osten vi hämtade i Ostbutiken. Ananas, galiamelon och physalis ligger upplagt på fat redan och må förtäras. Gillar inte att behöva slänga mat, som du vet.

Har en stund över att blogga just nu, medan brödet börjar sprida en härlig doft i huset för jag har varit ansvarsfull och ordentlig alldeles tillräckligt idag. Jag har till och med betalat räkningarna och sponsrat mannen lite grann. Det känns ju fint att kunna betala tillbaka en aning av all sponsring jag har fått av honom. "That's what we do in a herd", hur liten den än är.

Mat har vi som sagt för en god (i dubbel bemärkelse) tid framöver. I morgon har vi lunchlåda båda två och det finns en stor bit färdig lax i citronsås till kvällens middag. Vi får äta var för sig, för mannen ska repa med bandet och jag jobbar sent. Att vänta tills han kommer hem är inte en bra idé, för det vet man inte när det blir och att lägga sig med magen full är inte så mysigt.

Nu är fritösen diskad och bullarna snart klara och köket är lite mer lättarbetat igen. Funderar på om jag ska peta in lite färska kryddor under skinnet på majskycklingen, eller om jag ska hålla mig till enklaste och vanligaste kryddningen, alltså salt, peppar och paprikapulver?

Från ett annat tillfälle, men ändå...
Tar ett snack med mannen om saken, lyssnar och ser på en senare version av "Crossroads" än igår och hoppas att den är lika bra. Uppenbarligen finns det en uppsjö av musiker jag aldrig har hört talas om. Sonny Landreth är en av dem och jösses, vilken snubbe!

Önskar dig en fin söndagskväll! Ta hand om dig så hörs vi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar