Powered By Blogger

fredag 2 januari 2015

Kort sagt. #bloggswe

Idag hade jag tur i oturen, eller hur man nu ska se det. Jag insåg att jag såg ut som trollet Rulle i håret, bara en aning för sent, vilket ledde till att jag fick bråttom till jobbet. När jag skuttar ur bilen för att betala parkeringen med mitt St1-kort som jag alltid gör på Östra, så får jag besked om att kortet är ogiltigt. Vad nu?! Försöker tre gånger till, provar ett annat och ger upp.

Skriver en lapp och lämnar väl synlig på instrumentbrädan. Lapplisorna är synnerligen pigga på att dela ut böter just runt sjukhus, enligt min och andras erfarenhet. Denna bot tänkte jag dock inte betala utan strid. Sprang till apoteket, ja faktiskt; jag sprang som ett skållat troll för att inte bli jättesen. Fem timmar och ett samtal till Göteborgs Stad senare var spänningen olidlig när jag gick mot bilen.

Ingen bot! Tjohooo! Nu vet jag ju inte om det berodde på min lapp eller om Lisa inte hade lust att lappa i halvstormen. Under samtalet med den mycket trötte, oengagerade och ointresserade felanmälningsmottagaren fick jag veta att St1 beslutat att dra sig ur parkeringsautomat-branschen.
Jaha?! Då ska deras logga bort från apparaterna och vi kunder ska informeras om det.

Mig veterligen har ingen sån info kommit hem till mig. Räkningar skickar de gärna och det händer att det kommer nåt annat papper tillsammans med dem och jag kollar, som den nyfikna människa jag är, ifall det mot förmodan finns ett sätt att spara pengar. Eftersom jag använder det kortet relativ ofta är det praktiskt att betala parkering med det, till skillnad från Volvo-kortet, vilket för dagen var hemma.

Hur många kort behöver man ha för att vara helförsäkrad? Måste man verkligen använda mobilen till precis allt? Jag vill inte! Visserligen använder jag den mycket, men inte till allt och jag vill faktiskt få bestämma själv till vad. De tiderna är kanske förbi, teknikens under och all teknologi tar över plastvärlden. Det kanske är säkrare förstås, för korten kan användas utan kod.

Det känns tomt här hemma, när P har åkt hem till sitt igen. Mannen körde honom till Nisse-terminalen medan jag jobbade. Lika bra det blev så, jag blir alltid lite ledsen när han åker tillbaka. Förhoppningsvis dröjer det inte länge tills nästa gång. Dessutom måste vi hjälpa honom sätta upp badrumsskåpet snart och hälsa på barnbarnen, så vi ses inom en snar framtid ändå.

Fredag är det och äntligen blir det fisk igen. Torsken rimmas i skrivande stund och till den ska det bli en risotto med räkor. Jag borde byta om och sätta igång, men det är så skönt att vila fötterna. Fem timmar på Östra är ingen lek. Fullt upp hela tiden, men på det viset går tiden fort och jag har kul från början till slut. Visst är det svårt att vara på olika apotek hela tiden, men det är spännande också.

Ha en fin kväll och hoppas starten på helgen blir härlig!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar