Powered By Blogger

söndag 4 januari 2015

Skarpt läge. #bloggswe

Igår kväll var vi ju på Bar Kom och hörde Neil Young tolkas av våra vänner i Harvest. Det var en ännu bättre spelning än på Bluesbåten tycker jag, för det var en mer avslappnad stämning och gossarna (hrmm, nåja) fick känsla för feeling, som en annan god vän bukar säga...
Även om jag inte är inlyssnad på Young, så uppskattade jag spelningen enormt mycket!

Vi, eller åtminstone jag, var för trött för att gå någon annanstans efteråt, så det fick bli en bulle hem. Mannen är inte heller så pigg än, så det var ett klokt beslut. Jag struntade i att ställa klockan och sov till 10 drygt. Hörde att mannen gick upp och fixade kaffe och matade katterna. Det var ett tag sen, men så blir det när man är utbränd. Har inte sett honom så trött på år och dagar.

GP och kaffe i sängen är en bra start på vilken dag som helst, det har jag alltid tyckt och idag kändes det extra bra. Vi hade bestämt oss för att åka till Torget för att lämna tidrapporten på apoteket och jag skulle köpa en ny almanacka. Mannen hade slut på bränsle till Zippon, så det stod också på listan. Vad som inte stod, var två skjortor som åkte med i bara farten. Ja, rutiga...

Dessutom fick vi äntligen användning för en present vi fick i somras av vår goda vän Lena, för vi köpte två efterlängtade knivar på Cervera. Vi har kikat runt ett bra tag och nu var det bra priser, därför blev det faktiskt två. Fyra lila värmeljusglas fick också följa med hem. Ut med det gamla och in med det nya. Två värdelösa knivar åkte i sopen direkt vi kom innanför dörren.

Skarpaste knivarna i lådan?
Knivarna ligger självklart inte i någon låda, utan har sina platser i knivblocket. Kan knappt vänta tills jag får använda dem! Vilket inte dröjer så länge, för det är snart dags att laga middag.
Idag blir det hönsgryta av färdigkokta rester från slökoket för några veckor sen. Snabbmat med andra ord. Morot, lök, vitlök (?), chili kan jag tänka mig. Lite cf och citron, kanske? Vi får se...

Resten av dagen ska jag ägna mig åt att flytta in i min nya almanacka. Alla lösenord som jag behöver för alla möjliga syften ska plitas ned. Inbokade arbetsdagar, besök till Astma- och KOLsköterskan, ska in på rätt ställe, födelsedagar och andra  komma ihåg-saker måste hamna rätt också. Visst, man kan ha dem i mobilen, men om den går sönder då? Eller blir stulen? Hängslen och livrem, kanske?

I morgon ska jag jobba igen och Volvo-kortet är funnet. Jag vet inte om jag ska använda det eller mobilen än, men nu har jag i alla fall ett val. Att kunna välja känns bra. Det är inte alla förunnat och det kan få ödesdigra konsekvenser. Tvång, av vilket slag det än månde vara, är skadligt och i vissa fall brottsligt att utsätta andra för. Vad är det för fel på dialog och kompromisser?

Är det inte så man gör hela tiden i ett sunt förhållande, alldeles oavsett om det är känslomässigt eller yrkesmässigt? Jo, det gör man om man är rädd om sin partner eller medarbetare och vill behålla personen ifråga i sitt liv eller företag. Att tvinga till sig ett visst beteende eller tjänster kommer till syvende og sidst föranleda en flykt från maktmissbrukaren, vilken förlorar en tillgång.

Tänk på det! Försök inte ändra en person med tvång. Föreslå alternativ båda kan leva med och var beredd att rucka på dina egna principer om du vill ändra någon annans.

Ha en skön söndag och kanske rentav klämdag i morgon!


2 kommentarer:

  1. Nu kan man göra fynd lite överallt. Själv så fyndade jag två nya jeans i förra veckan till riktigt bra pris.

    Det är sant att det känns bra att kunna välja. Kloka tankar du har om dialog och kompromisser i relationer, tycker jag.

    Ha en bra dag!

    Kram/Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Karin!
      Jag ska ut samla mod och ork att ta itu med jeansprovning vilken dag som helst! ;)
      Kram!

      Radera