Powered By Blogger

tisdag 7 april 2015

Bannade fläskfia? #blogg100 #bloggswe

038.
Igår efter maten som bestod av en sallad på sjögräsnudlar, morot, blomkål, krispsallad, paprika och chili och grillade kycklingben, inventerade vi frysen. Det fanns mycket gott där, både stort och smått, färdigt och olagat. Tänkte att vi ska stryka från listan allteftersom vi förbrukar sakerna. 
Himla redigt och smart, va? Nå, det är inte min egen idé... 

Så här såg middagen ut, förresten: 


De där nudlarna av sjögräs insåg jag, när jag googlade på salladstips, är oerhört populära i LCHF-kretsar. Jag är inte anhängare av någon diet alls. Jag vill bara ha god mat, mycket mat och mat i rättan tid, som skåningen säger. Sen är det inte så noga vad eller hur nyttigt det är. Vi äter nyttigt för det mesta. Ibland blir det vegetariskt, ofta magert och mycket grönsaker. 

Som idag. Det blir spaghetti och köttfärssås. Såsen puttrar på spisen just nu, med blandfärs, lök, vitlök, selleri, riven palsternacka och morot, lite paprika, habanero, rött vin och Mutti-tomater. Jag gör icke avkall på smörklicken i pastakastrullen, men för övrigt är det bara lite rapsolja jag använder i såsen och inte vare sig grädde eller cf. 

Gårdagens mat var också väldigt fettsnål, fast det var inte ens en medveten tanke när jag bestämde mig för vad det skulle bli. Ja, det var förstås jag som stod för maten igår, jag var ju ledig och mannen såg på hockeyn. Med det menar jag att jag vill laga mat, för att det är roligt och jag mår bra av det. 
Att pussla ihop smakerna så det blir sådär "wow" får jag en kick av. 

Jag skulle nog faktiskt kunna bli en bra bartender också. Igår fick vi med oss en flaska granatäpplejuice från Orienten. Jag blandade den med gin, som en liten aperitif innan maten. För söt, i med citronskiva och en skvätt citronsaft. Nja, sådär... Men med lite maraschino blev det riktigt gott!
Nu ska det strax bli middag, så jag avslutar med en cliffhanger.

Jag fick ett telefonsamtal idag. Ett sånt nummer man inte trycker bort för att man är på jobbet.
Mer om det i morgon! 

Ha en fin tisdagskväll och var rädd om dig och andra.

2 kommentarer:

  1. Är skåning så jag är anhängare av "go' mad, myed mad å mad i rättan tid" med tilläggen att äta lite av varje och röra på sig. Se'n kan de flesta av oss glömma alla dieter för då behövs de inte.
    Oj, så nyfien jag blev över telefonsamtalet!!!

    SvaraRadera