Powered By Blogger

lördag 4 april 2015

Snattrande snattare. #blogg100 #bloggswe

035.
Igår blev jag arg. Väldigt arg, men fick behärska mig då det fanns barn och andra kunder i butiken, när jag insåg att en kvinna stoppade ner dyrbara varor i sin medhavda stora shoppingkasse. Det märkliga är att jag redan påpekat att hon hade råkat stoppa ner en annan sak och "ojoj, nu skäms jag, hur kunde det bli så tokigt, det var inte meningen, vad ska du tro om mig", pep hon fram då.

Hade alltså ögonen mer på skärmen och henne än på övriga kunder, när det blev kö till kassan. Gissa om jag blev glad när en av kunderna visade sig vara polis då jag i samma stund ser att kvinnan stoppar ner två stora paket med Idun-produkter i kassen. Jag bad polisen hjälpa mig och gick fram och frågade vad hon håller på med? Undanflykter och usla förklaringar forsade ur näbben på henne.

Ingen av mina kollegor märkte vad som hände, (vi var bara tre som jobbade) för de var såklart upptagna med receptkunderna. Jag var tvungen att ta med kvinnan fram till kassan och samtidigt hjälpa övriga kunder som återigen hade samlats. Några fattade väl vad som hände och skakade på huvudet. Kvinnan ville hämta ett häfte med information om produkterna hon ville "ha hjälp med".

Jag tillät henne gå tillbaka, för där stod polisen kvar och tog ett allvarligt snack med henne. Hon kom tillbaka och fortsatte spela oskyldig, men eftersom polisen stod kvar blev det till slut för mycket för henne och hon fick avsluta "frågestunden" då hon påstod att taxin snart skulle åka. Vilken taxi?!
Polisen ledsagade henne ut och fortsatte att förmana på vägen.

Jag fick inte tillfälle att tacka för hjälpen, men är förstås tacksam ändå. Tyvärr fick kvinnan med sig två saker som hon inte betalat för, det upptäckte jag senare. Lite besviken är jag över att hennes väska inte genomsöktes, men som sagt jag kunde inte kommunicera tidigare händelser till konstapeln, eftersom det var fullt upp i kassan. Det kunde ha blivit en mycket större förlust för apoteket om jag inte hållit ögonen på henne eller om vi varit fler som jobbade, det är i alla fall ett som är säkert!

Efter incidenten som min kollega råkade ut för, vilket du kan läsa om här, kommer fem nya kameror att sättas upp. Jag skulle vilja ha en spegel i taket också, men jag vet inte om min åsikt kommer att beaktas. Jag ska framföra det till chefen i alla fall. Och kollegorna...

Idag blir det tjocka revben till middag. Sås på skyn såklart och rostad potatis, samt broccoli till, så står jag mig väl hela kvällen. Det blir till att lägga sig bums, när jag kommer hem, för nästa pass börjar 7.30 i morgon. Självvalt, vill jag påpeka, för att med tanke på att den lediga dagen inte känns lika ledig om jag jobbar sent pass kvällen innan; så föredrar jag att börja tidigt och självmant bryta mot regeln om dygnsvila.

Mannen får klara sig utan mig igen med andra ord och hitta på någon trevlig middag till oss i morgon. Det blir en glad överraskning, tror jag. Gott blir det alltid, så jag ser fram emot det redan.
Jag har försökt få sonen att komma och hälsa på oss, utan framgång. Tänkte han ville passa på när han har många lediga dagar, men de är tydligen inte tillräckligt många denna gången.

Nu ska jag ut i köket och stånka middag, så ha en glad påsk och sköt om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar