Powered By Blogger

lördag 11 april 2015

Dammfritt. #blogg100 #bloggswe

042.
Har städat eller rättare sagt, dammsugit så syster slipper få dammlunga. Märkligt nog har Inga struntat i städningen på sistone. Man borde kanske ha besök lite oftare, så man tar sig i kragen lite mer regelbundet. Nu börjar säsongen med öppen altandörr och katter som rantar in och ut mer än vanligt. Inte sjutton blir det mindre dammigt av det.

Inte ens med tvärdrag åker dammtussarna ut, tro mig, jag har testat. Istället lägger de sig i drivor i alla möjliga och omöjliga hörn. Så onödigt. Idén med en robot som gör jobbet för en är bra, men tyvärr har jag insett att man måste ha fria golvytor för att det ska bli rent. Alltså får man stapla stolar, gitarrer, förstärkare och annat uppe på borden. Så stora bord har vi inte...

Nä, det blir att ta fram snabeldraken i fortsättningen också, eller tills vi får en bättre hushållerska än Inga. Jag förstår henne så väl, det är urtråkigt att städa. Och diska. Därför är jag väldigt glad i diskmaskinen. Och tvättmaskinen. Tänk att behöva ta sin träklapp och smutsiga byk och gå ner till bäcken. Så besvärligt det hade blivit när den sinar på sommaren, för det händer ibland.

Vi har det allt väldigt bra och bekvämt. En del människor är så bekväma av sig att de tar sin bil och genar över bussvägen, istället för att ta en liten omväg. Det hände nyss, ringde min syster och sa, varför hon hoppade av bussen och går sista biten. Kan tänka mig hur den människan skäms nu. Jag menar, det finns gränser för hur lat man får bli, hon hade ju en bil, för jösse namn!

Fast det kanske snarare är en fråga om hur dum man får bli, alternativt synskadad så man inte kan se och förstå skyltarna. Hon kanske inte ens har körkort, när jag tänker efter. Konstigare saker har ju hänt. Så snopet för henne att bli stående där och med bussresenärer som blir försenade och irriterade.
Inte alla är så blida och flexibla som syster i sådana fall.

Idag ska vi bjuda på ribbestek, pressad potatis och Edward-såsen som mannen gjorde härförleden. Lite grönsaker ska vi nog få fram också och vin finns det, så det ska nog bli en trevlig måltid och samvaro, ända tills vi skiljs åt i morgon. Då blir det en tur till päronen och däckbyte. Det är visst slut på vintern, med andra ord.

Ha en fin dag och njut av ledighet och värmen, så länge den varar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar