Powered By Blogger

fredag 10 april 2015

Sorg och bedrövelse.

041.
När jag vaknade i morse nåddes jag av ett sorgligt besked, som rev upp en del gamla minnen. För att förklara varför, måste jag gå 24 år tillbaka i tiden. Då var Bovallsgården det enda stället som man kunde gå till på helgerna och ta en öl. Det hade funnits i ett, för mig, okänt antal år när det brann ner.
Det mest tragiska med branden var att ägaren omkom.

Hans barn var mina dagbarn och det var länge en svår tid för den närmaste familjen, såklart. Barnen var för små att förstå att pappa inte skulle komma hem igen. Det kan ha förekommit vissa kulturella och språkliga hinder för att förklara vad som hänt. Mamman pratade inte så bra svenska och barnen var övertygade om att "pappa har rest bort, men kommer snart tillbaka".

Natten till idag (fredag) brann den modernare motsvarigheten till Bovallsgården ner. För några år efter branden var det en driftig ung man som öppnade Bryggcaféet tillsammans med sin flickvän, i en mycket enkel tappning. Det var skaldjur, små pajer och en fisksoppa som var helt ljuvlig och serverades på bord ihopbyggda av gamla silltunnor och en bordsskiva av masonit.

Mina barns far var behjälplig i en del av möbleringen, eftersom ägaren och han var väldigt goda vänner sedan skolåldern. Konceptet var otroligt lyckat och allteftersom verksamheten växte och blev populärare i bygden, så byggdes det ut från den gamla "feskaffär'n", till att bli en riktigt bra och stor restaurang med "Årets kock" som dragplåster om somrarna.

Barndomsvännen sålde så småningom rörelsen och nya ägare tog över det som kan betecknas som en institution i Bovallstrand och Sotenäs. Det "fina" folket, såväl som ortsbefolkningen har mist en oas och mötesplats. Jag hoppas innerligt att polisundersökningen kan utesluta en mordbrand. Detta var nämligen det som jag såg i morse...

Hemska tanke, att det skulle vara anlagt! Det är illa nog att det händer överhuvudtaget, men överlagt och planerat? Då är det riktigt illa och hemskt. Hellre ser jag att det är någon som av misstag glömt stänga av något eller på annat sätt orsakat branden. Helst hade jag sett hela Bryggcaféet stå kvar, när jag kommer dit på söndag.

När jag kom hem efter jobbet lagade mannen och jag mat tillsammans. Det blev roulader med ostfyllning och "Twisted Sister-potatis", vilka har funnit sin plats i frysen, på nåt märkligt vis. För att de är goda och snabba att få ätklara, förmodligen. Såsen blev rätt bra, för att inte säga helt superb. Efter en snabb bryning av rouladerna, tillsattes kalvfond, cf, sherry, portvin, grädde och peppar.

Såhär blev det och jag kommer att dedicera såsen till Caféet.


För övrigt är jag jätteglad över att min lillasyster kommer på besök i morgon! Nu behöver jag bara övertala den andra att komma på besök snart. Förutom sonen, förstås. Dottern och barnbarnen ser vi på måndag. Tur att det gick att rucka på arbetstiden, annars hade jag missat W:s födelsedag.

Sent inlägg, men med detta önskar jag god natt och fina drömmar!

#Bovallsgården #Bryggcaféet #Bovallstrand #blogg100 #bloggswe





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar