Powered By Blogger

måndag 20 april 2015

Ja´ ä int bitter! #blogg100 #bloggswe

051.
Idag hade vi bestämt oss för lasagne. Färdig köttfärssås fanns det i frysen och en ostsås går ju snabbt att fixa till. Vi kom dessutom ihåg att ta upp byttan med köttfärssås, innan vi la oss igår. Till denna trevliga rätt tycker jag att det är gott med pizzasallad. Egentligen skulle jag ha gjort den igår, men det hade jag inte ork till. Hur gör man en god pizzasallad jättesnabbt, undrar ju vän av ordning...

Jag har inte en aning, men gjorde dock ett ärligt försök. Ett snabbt insamlande av salladsfakta på nätet, bland "bästa" och "godaste" recepten gjorde att jag strimlade vitkålen, inte supertunt; det ska jag tillstå, därtill var jag för trött och hungrig. La den i en kastrull öste på salt och boxade den ganska hårdhänt. Under tiden kokade vattnet upp i ett, för miljön och uppgiften, anpassat kärl.

Hällde vattnet över kålen och lät det stå någon minut, hällde av i ett durkslag och sen kom den lata och beräknande sidan fram i mig. Om jag vill att den snabbmörade kålen ska dra till sig olja och vinäger snabbt, så duger det inte att spola av den med iskallt vatten, enligt recepten. Nej, på med vinäger först, skaka om. Sen olivoljan och peppar.

Resultatet kunde ha varit bättre, men har varit mycket sämre också, vilket förklarar varför det var flera år sen jag försökte sist. Nu ligger en omgång vitkål till på skärbrädan med salt strött över sig och är knådad. Ska ta en dust med den igen och sen åker den i resten av salladen vi inte orkade äta upp. Nu blir det nog ännu bättre, när den får mogna ett dygn eller tre.

Lasagnen var god, busade till det lite grann och hade i svart castello i ostsåsen. Det blev en bit över av lasagnen, den får jag ta med till jobbet någon dag. Hälften av min lunch idag fick åka in i den av bröd överfulla frysen i lunchrummet. Jag har nån gång grumsat över mannen som gör lite för generösa matlådor, men denna gången var det mitt eget "fel".

Fast det är bättre med för mycket, än för lite. Skulle det inte räcka att bli mätt på kan jag ju hjälpa till att tömma frysens brödöverflöd. Var kommer allt bröd ifrån? Grannarna måste ha alldeles för generösa frukostmöten, eller vad det är fråga om? Jag tror det skulle räcka till minst tre frukostar för 8 personer. Om frysen dessutom frostades av, hade vi kunnat få in ett par matlådor var...

Nå, nu spelar det ju inte någon större roll längre, för min egen del. Jag har åtta arbetsdagar kvar innan jag slutar på Valborgsmässoafton. Det var med mycket blandade känslor jag visade mitt sommarschema för chefen. Jag har inte råd att tacka nej till något jobb, men känslan att vara tillgänglig för någon som ratat mig är nästan mer än jag klarar av.

Jag har en viss stolthet, utan att vara stursk eller styvnackad. Därför blir jag lättad varje gång en ledig tjänst på Kronans finns i andra änden av landet. Det kanske är dumt av mig, att dra alla inom den kedjan över en kam, men det finns gränser för vad man utsätter sig för. Jag brukar berömma mig själv för att jag inte är långsint, bör jag omvärdera mig själv nu?

Den där chefsförhandlaren på Sveriges Farmaceuter är ytterligare en anledning till att känna sig bitter och besviken. Inte ett enda ljud från honom på flera månader. Jag inser ju att mitt ärende skyfflats längst ner i högen och kommer att strimlas ner i papperstuggen vilken dag som helst, om det inte redan skett. Borde förmodligen göra det samma, tugga i mig, svälja hårt och glömma allt.

Nu känner jag mig själv tillräckligt väl för att veta att jag kommer höra av mig och tala om vad jag tycker om handläggandet, engagemanget och intresset för medlemmarna innan jag byter förbund. Jag kommer inte svära, gråta eller skämma ut mig på något sätt, men tala om vad jag tycker och yrka på att medlemsavgiften jag betalt i så många år betalas tillbaka, för jag har då inte fått valuta för den.

I morgon är det sovmorgon och kvällspass. Kanske blir det kalvlever till lunch, det beror på dagsformen. Det är hursomhelst dags att runda av denna dagen och läsa Buffé.
Ha en fin kväll och sov gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar