Powered By Blogger

onsdag 22 april 2015

Grodlever? #blogg100 #bloggswe

053.
Så väldigt skönt att vara ledig idag! Mitt morgonkaffe serverades inte förrän vid nio, jag har alltså sovit länge. Hade ganska mycket att göra på jobbet igår och det kändes när jag kom hem. Jag ska tvätta och byta lakan idag. Det är allt. Nja, laga mat förstås, men för övrigt blir det lugnt. Sitta i solen och lösa korsord känns som en lagom syssla och uppladdning inför helgen.

Tyvärr arbetas det runt hörnet. Kommunen bättrar på promenadvägen upp i Änggårdsbergen, tror jag. I alla fall låg det en hög grus utanför igår och en liten grävare lastar på en liten maskin, som försvinner iväg med lasset. Ny hög idag och arbetet är i full gång. Om inte annat får jag passa på att sitta ute när de tar rast. För det gör de prick tolv. Arbetstiderna är viktiga att hålla på...

Vädret enligt yr.no, den enda prognossidan jag litar på, kommer att bli mulnigt redan i morgon, så det är bäst att passa på. Synd om alla som är lediga i helgen och mig med, för det är ändå trevligare när solen skiner och spontankunderna blir fler när det är promenadväder. Fast det är lönehelg, så det blir nog att göra ändå.

Jag ska laga till kalvlever idag. Mannen hittade en bit när han handlade sist. Nu är den stora frågan om jag ska göra min goda stuvning, eller om jag ska våga mig på att steka i skivor och servera på "Grodans vis". Mannen brukade äta den rätten på sitt lunchställe och uppskattar den väldigt mycket.
Omväxling förnöjer ju, så jag får leta upp beskrivningen igen.

Nedräkning pågår för oss båda två, med anledning av att våra nuvarande anställningar avslutas med några dagars mellanrum. Mannen ska bli avtackad på HK, det tycker jag är helt rätt. Jag får skriva ett nytt timavtal. Det känns sådär. Missförstå mig rätt, jag är självklart glad för mannens skull! Jag hade bara hoppats och trott att jag skulle få fortsätta efter vikariatet, vilket jag uppfattade som en provanställning, tills allt lugnat ner sig. Alla mina kollegor också, för jag har inte gjort bort mig.

Jag antar att det finns något bättre som väntar runt hörnet, ty det finns en mening med allt. Tycker dock att jag svävat i ovisshet lite för länge nu. Tålamodet börjar tryta, för att uttrycka mig försiktigt.
Det vore lugnare för oss om jag hade ett fast jobb, för vi vet ju inte hur det kommer att gå för mannen. På ett tag, åtminstone...

Nu är det snart dags för kommunalgubbarna att ta rast, tror jag gör i ordning en lättare lunch till oss och intar den på altanen. Levern får vänta till kvällen. Den som väntar på nåt gott, väntar aldrig för länge, eller hur är det nu med den saken?

Ha en fin dag och ta vara på både väder och små guldkanter i vardagen!


1 kommentar:

  1. Det var synd att det inte blev fortsättning och det finns säkert nå't runt hörnet, men jag förstår också otåligheten. Man vill så gärna att bitarna ska falla på plats nå'n gång. Vi hoppas på ett snävt, snabbt hörn!

    SvaraRadera