Powered By Blogger

måndag 6 april 2015

Skatta mig lycklig? #blogg100 #bloggswe

037.
Vaknade halv åtta. Kan ju kännas onödigt tidigt denna lediga dag, men vi la oss ovanligt tidigt igår. Det behövde vi båda två. Mannen härjade runt igår och kånkade kataloger från en plats till en annan; upp- och nerför trappor, så han är alldeles ledbruten idag. Det är inte Ikea-kataloger vi pratar om här, utan tjocka biblar i jätteformat.

Idag har vi inget planerat. Bara vara, kanske göra en spontan utflykt, ta en promenad eller så. Laga mat förstås, men har inte ens bestämt vad än. Mannen steker ägg och bacon i skrivande stund. Kanske en utflykt till Orienten och hitta något nytt och spännande vore en idé? Asien ligger alldeles nära också. Givetvis passar man på en helgdag, så man slipper trängselskatten...

Lite "nytta" får jag väl göra, trots allt. Tvätta är en lagom tröttande syssla. en dag som denna. Ska ju jobba i morgon igen. Tidigt, igen. Men jag slutar å andra sidan klockan fyra, så det får väl gå. Det enda obra med det är skatten på 22 kronor, när man har fräckheten att sluta så tidigt. Om det inte vore så förödande för ens sociala liv, hade jag helst jobbat enbart helger för att slippa den skatten.

Apropå skatt. För första gången på 30 år, tror jag, fick jag ett besked om restskatt i år. Jag som knappt hade någon inkomst alls förra året? Hur sjutton gick det till?! Högeligen irriterande, faktiskt. Har sen jag begärde att F-kassan skulle dra mer i skatt när barnen var små, fått tillbaka en mindre eller större summa vartenda år. Jag blev helt paff av detta besked. Borde ha pratat med A-kassan, kanske?

Hade dock inte en tanke på det, för pengen var minsta möjliga och knappt skattningsbar. Borde inte ens vara det, tycker jag. Sån't är livet. Alltid är det någon sak som förbises eller kommer som en överraskning. Uppskattar överraskningar, men bara av den bra sorten!


Ha en fin annandag och må så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar