Powered By Blogger

torsdag 25 december 2014

Fridfull njutning. #bloggswe #citronsill

Juldagen är en av mina favoritdagar. Det är den dagen som innebär julefrid, på sanning. Man har klarat av julaftonen, med besök antingen hos någon, eller av någon. Nu är det lugn och ro som råder.
Eventuellt kan man gå en promenad eller hämta mera mat i affären när smöret, äggen och grädden tagit slut, på nåt mystiskt vis. Man kan kombinera dessa aktiviteter också.

För övrigt bör man ägna sig åt sina julklappar, vilka det nu är. Läsa boken, titta på filmen, äta chokladen man fick igår och bara vara. Företrädesvis i favorithörnet i soffan eller i fåtöljen. Om det nu råkar vara så att du fick en ny pyjamas eller morgonrock i julklapp, bärs den med fördel hela dagen. Rekommenderar dock klädbyte vid utomhusaktiviteter. Folk blir så oroliga, annars.

Egentligen vill jag ha julbord i minst tre dagar, men eftersom inte alla andra vill det, hur märkligt det än är, får man kompromissa sig fram till en acceptabel lösning. Därför blir det gravad lax och potatisstuvning idag. Står i valet och kvalet om huruvida jag ska göra en sås till laxen. Mannen är inte lika förtjust i det som jag. Åkte ifrån en burk Hovmästarsås i Bovall, men det är ingen ko på isen...

Med ett par minuters marginal lyckades jag klara utmaningen #blogg24. Alltså att skriva ett inlägg om dagen från 1-24 december. Liksom första utmaningen #blogg100, tycker jag inte att den var särskilt svår eller betungande, då jag skriver dagligen ändå. Har haft någon, eller några dagars uppehåll då och då, beroende på semester och helger när vi rest bort.

Lite abstinens har förekommit i de fallen, det får jag erkänna. Dock inte tillräckligt för att installera appen i mobilen. Det blir så pilligt att skriva längre texter på den och det är svårt att redigera. Jag är inte ens säker på om inläggen hamnar på de ställen jag vill och är lättast för mina trogna läsare att följa mig. Har inte så många följare, men de jag har är jag rädd om.

Min Citron- och chilisill har gjort succé på flera julbord än dem jag jag varit med på. Det var en rolig och oväntad överraskning! Jag har ju som sagt inte varit särskilt aktiv i den julgrenen under många år. Jag tror i och för sig inte att det har så himla stor betydelse. Huvudsaken är att man gillar att läsa recept, har lite koll på proportionerna och sen experimenterar med de goda smakerna.

Varsågod, lite inspiration till en ny variant, kanske? Snart är det ju påsk och då ska sillen fram igen, eller?

I en 1-2-3-lag la jag ner följande:
2 frp 5 min-sill
½-1 skivad chili, beroende på styrkan, min var stark!
1 tsk korianderfrön, drygt
4 lagerblad
8 kryddpepparkorn
1 skivad rödlök, stor
Strimlad purjo, några cm.
1 nypa torkat citrongräs
1 skivad citron och cest från en annan.

Lite färsk koriander för färgens skull och för att slippa slänga den.

1-2-3-lagen är ½ dl 24% ättika, 1 dl socker och 1½ dl vatten

Ha en underbar juldag och njut av både mat, sällskap och gåvorna du fått!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar