Powered By Blogger

fredag 5 december 2014

Julstämning tack! #blogg24 #bloggswe

Nu är det fredag igen och det ska handlas om det ska bli nån mat idag. Problemet är att mannen och jag vanligtvis är bortskämda med varsin bil, men nu står hans på verkstad och får behandling och tar min bil till jobbet. Vi får trixa lite, så löser vi det hela och slipper handla efter fem. Om det inte hade varit såpass mycket som behöver handlas, hade jag hoppat på bussen. Det har jag gjort förr.

Tummen mår mycket bättre idag och det känns ju hoppfullt. Tror jag ska klara av att göra lite nytta.
Hostan som jag dragits med har lugnat sig och faktum är; trots vädret så känner jag mig piggare än på länge. Inte så att jag hoppar runt och spritter av energi, det vore ju att önska för mycket, men man får vara glad för det lilla och förhoppningsvis är trenden uppåtgående i alla fall.

Idag ska jag nog dra på "Jul-listan" på ganska hög volym, sätta skygglappar för ögonen (alternativt dra ner persiennerna) och låta julstämningen välla in i hemmet. Det börjar bli hög tid för det, inser jag. "Alla" har ju redan kokat skinka och ätit upp den i vissa fall. Det bakas lussekatter och pepparkakor, det stånkas korv och sill, julköttbullar och prinskorvar steks och äts upp, redan!

Inte undra på att folk blir trötta på julmat innan högtiden ens är påbörjad och att man får ett sug efter "vanlig" mat redan på juldagen och man får uppsöka närmsta pizzeria för att affärerna är stängda. Jag brukar säga att jag är väldigt flexibel och anpassningsbar, men när det gäller julmaten är jag rabiat. Om jag skulle bli bjuden på julbord i advent, tackar jag självklart och med glädje ja till det.

Jag tycker det är jättetrevligt att dels bli bjuden, dels äta annans mat, men hemma hos mig får det inte ätas skinka förrän på Lilla Julafton, tidigast. I år kan det dock vara så att den får göras den 22:a, för att planerna ska gå i lås. Så rigid är jag knappast ändå. Sen vill jag ha julmat varenda dag fram till nyårsafton. Åtminstone skinka på frukostmackan.

Nu är det ju inte så att jag är allenarådande i hushållet, vilket jag hoppas har framgått, så mannen får säga stopp om han tröttnar. Lite variation skadar ju inte, eller? Jag menar, man kan ju ha spaghetti och köttfärssås tredjedag jul, men det är inte rätt! Bara jag får frossa dagen efter igen, så kan jag låta udda vara jämt...

Det är ju som sagt fredag och då äter vi nästan alltid fisk. Jag hoppas hitta någon god fisk när jag handlar om en stund, annars har jag lite på lut i frysen. Inte lutfisk, utan spätta. Åh, där fick jag en idé! Lutfisk är inte förknippat med jul för mig, det får man äta närsomhelst. Till min stora glädje tycker mannen också om det. Förstå vilken lycka det är, efter många år utan likasinnad!

Nu är det dags att byta om och konferera med mannen om trixandet med bilen.
Ha en fin dag och min förhoppning är att du gör precis som du vill med dina traditioner och önskningar! Var och en salig på sin fason, eller hur...?

6 kommentarer:

  1. Jag är också lite traditionell och äter ingen "julmat" förrän i juletid. Däremot bakar jag innan -som lussebullar som jag gjorde igår. Inte för att det ska ätas upp med en gång, nej, in i frysen med det och sedan ta fram det vid lämpligt tillfälle (som Lucia t.ex). Har några fler bakverk som ska göras innan jul, men jag har redan planerat vilka dagar jag ska göra det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att det inte bara är i min familj som man är traditionell av sig. :)
      Jag bakar helst bara bröd, men jag har alltid bakat pepparkakor förstås, fått degen av mamma, för den enda gången jag försökte smakade de inte rätt :)
      Lussekatter bakades till Lucia, för då fyller ett av barnen år.

      Radera
  2. Håller med dig fullt och fast om julmaten. Julskinka på frukostmackan vill jag ha åtminstone till trettonhelgen, men den har hittills aldrig åkt in i ugnen före 23 december. Luccebullar bakar vi dock till första advent, för sådan är vår tradition, men resten får vänta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det är fler som tänker som jag :)

      Radera
  3. Till helgerna vid jul äter man julmat så klart och man börjar inte i npvember. Förstår inte dom som blir "trötta" på det, det dröjer ju nästan 1 år till nästa gång. Just nu längtar jag efter svensk julmat och det blir väl bara värre ju närmare helgerna vi kommer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy så jobbigt att vara utan julmat som exilsvensk!

      Radera