Powered By Blogger

tisdag 2 december 2014

Rapportering. #blogg24 #bloggswe

Idag var det hemskt segt att ta sig ur sömnvärlden. Hade mannen inte kommit med kaffet och pussat mig vaken, hade jag sovit än. Det är då för väl att han har ordning på mig. Jag har ju som sagt lite att stå i och det första för dagen är gjort; kassakort inskickat till AEA. Bara resten kvar!
Aktivitetsrapporten till Af, bland annat, så att jag får "rätt" till den ynkliga ersättningen.

Jag ska lämna in min tidrapport till Apotekschefen också, så jag får lön för de dagar jag arbetat. Det blir ju ett välkommet tillskott i kassan till jul. Det var ju inte såhär det skulle bli, när man äntligen blivit äldre och barnen är utflugna för länge sen. Fast jag får väl vara tacksam för att arbetslösheten inte kom då, när de var små och bodde hemma.

Hursomhelst, jag har lite ärenden att göra idag, så jag ska fatta mig kort. Jag drömde en sanndröm i natt. Mycket märkligt! Jag var tvungen att kontrollera saken och det visade sig stämma. Undrar om jag är synsk på riktigt, eller om det var något annat som gjorde att händelserna sammanföll?
Det spelar ingen roll, jag blev glad i alla fall!

Middag idag blir en köttfärssoppa ur frysgömman:

Ingredienser: 
1Lök, hackad
1Morot i slantar t ex
1bit Palsternacka
1bit Kålrot
1bit Kål (röd för dagen)
2Potatisar (mjölig)
1 Röd chili
½Paprika
Cocktailtomater och sockerärtor (sparas till serveringen)
4Buljongtärningar (svamp + kött, eller grönsaks-)
Några stänk Sesamolja
Cayennepeppar efter egen smak
Instruktion: 
Fräs köttfärs i lite matolja och lägg över i en stor kastrull
Lägg i lök och fräs den blank innan resten av rot- och grönsakerna, blanda runt en liten stund, peppra med svartpeppar och cayenne och lägg över i kastrullen.
Häll på 1½ liter vatten och koka upp.
Låt puttra tills du har rätt tuggmotstånd för dig, smaka av och servera med ett gott bröd.



Detta recept lade jag upp i "Middagshjälpen" för en tid sedan och den blev riktigt populär bland medlemmarna där. Det tycker jag är kul! Jag är inte så aktiv där, för jag är inte intresserad av att följa recept så noga själv och därför dålig på att skriva ner dem för andra. Min goda vän J peppar mig med jämna mellanrum att lägga till något nytt när det är lämpliga uppdrag, annars hade jag nog gett upp.

Jag tycker det är roligt att läsa recept och sen gör jag "somhelst", som sonen sa när han var liten. Finns en ingrediens inte hemma, kan jag utesluta den eller ersätta med något annat. Fantasi och matglädje har jag gott om, även när orken tryter. Försvinner matlusten och glädjen att laga mat, då är det riktigt illa ställt med mig. Kalla på ambulans i så fall.

Nu blev jag hungrig, så jag tar mig en macka innan jag drar iväg till Frölunda Torg och gör mina ärenden. Äggmacka med kaviar, tror jag bestämt det får bli, för nu kurrar det högt i magen.

Ha en fin dag och ett stort grattis till min syster som fyller år, liksom kusinen M och vännen D.
Var rädda om er och glöm inte reflexerna. Det gäller alla! Jag var ute och körde bil  igår kväll.
Man syns inte så bra som man tror, ens under en gatlykta...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar