Powered By Blogger

lördag 20 december 2014

Vart är jag på väg? #blogg24 #bloggswe

Sista dagen för den här gången på Kortedala torg. Sex dagar i sträck och den här dagens 4 timmar var intensiva, må jag säga! Fyra minuter lämnade jag "golvet" för att uppsöka toa och ta en kopp kaffe, när kollegorna hade haft sina raster och det var lugnt på den avdelningen. Jag hörde dock från köket att receptkunderna strömmade till, så jag gick ut och det var fullt hus igen.

Inte så att jag klagar, dessa timmar gick rekordsnabbt och jag gillar att ha fullt upp på jobbet. Det var nästan som högsäsong på Nordby. Nu har jag inget inbokat förrän 2-3/1, så jag ska "komma ikapp" med julförberedelserna, tänkte jag. Några julklappar till barnbarnen blir det förstås och lite julmat som ska med till päronen. Förutom julskinkan som jag måste ha.

Och den gravade laxen. Struntar nog i både köttbullar och prinskorvar, om inte mannen vill ha det förstås. Det viktigaste för honom är annars långkålen, men det blir ju lite trist med bara den? Jag tycker det är jättegott också, liksom rödkål. Finns en burk hemma redan. Vilket är gott till revben med, så det kanske vi måste ha med. Jansson är min lott att bidra med på jul, sen urminnes tider.

Den ömma modern har bland annat kokat grisfötter i år. När den käre svågern fanns med var det hans bidrag och byteshandeln var självklar. Undrar om syster M tar med knäck i år? Jag vet att hon jobbar till kl 14 på julafton, så det blir ju väldigt opraktiskt att ha med annat. Det syster Å brukar ta med är inkokt lax och "kulsås", samt någon sallad. Någon efterrätt tror jag bestämt det har blivit ibland med.

Idag ska jag ställa mig i köket och laga middag igen. Har suttit och vilat fötterna en lång stund, ska bara duscha och ta på kaftanen först. Jag känner en viss abstinens, faktiskt. Sex dagar utan att meditera medan råvaror och kryddor kärleksfullt förenas för att avnjutas tillsammans med mannen, det känns ovant och en aning frustrerande.

Vi skulle visst bara se på "På spåret" först, men så ringde nån kompis till mannen. Jag tänkte lite fel att det "tar väl inte så lång stund, så jag börjar förbereda maten lite grann". Skulle kanske ha gått och duschat först, men å andra sidan har de inte motionerat färdigt talorganen än, så jag hinner nog det med misstänker jag.

Ha en härlig lördag och ta hand om dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar